Transparența bugetului școlii – un imperativ al zilelor noastre


În perioada 9 septembrie – 30 octombrie 2015, în cadrul școlilor beneficiare a proiectului „Școala Mea” din raionul Ungheni, au fost organizate audieri publice, care au contribuit substanțial la identificarea colectivă a soluțiilor de finanțare a priorităților de dezvoltare a şcolilor. Astfel, s-au pus bazele unui proces de responsabilizare socială pentru educație, când elevi, părinți, profesori, alături de autorități publice locale, agenți economici și organizații ale societății civile s-au adunat împreună pentru a rezolva problemele școlilor.

Anunț Audiere publică la Liceul Vasile Alecsandri din Ungheni. Foto: CRDD

Școlile au beneficiat de asistența și consultanța Centrului Regional de Dezvoltare Durabilă, în crearea și funcționarea comitetelor organizatorice care au fost responsabile de buna organizare și desfășurare a audierilor publice. În toate cele 4 școli au fost pregătite și distribuite din timp materialele informative despre bugetele instituțiilor executate în anii 2013-2015 (9 luni)  și proiectele de buget pe anul 2016.

Deși acest exercițiu de implicare a comunității în audierile publice a demonstrat că o parte dintre cetățeni nu cunosc problemele școlii și nu știu cum ar  putea să se implice în rezolvarea lor, mulți din elevi, părinți și cadre didactice cunosc nevoile școlii, și au lansat inițiative, au oferit propuneri și recomandări pentru soluționarea celor mai arzătoare probleme cu care se confruntă școlile lor.

Audierea Publică de la Liceul Aleksandr Pușkin din Ungheni.

Multe propuneri ale participanților la audierile publice s-au dovedit a fi realiste și posibile de pus în practică, pentru că vizează îmbunătăţirea şi modernizarea bazei tehnico-materiale a școlilor. Câteva din aceste propuneri:

  • reparaţia curentă și capitală a sălilor de festivităţi şi sport, cantinelor, gardurilor din jurul şcolilor;
  • schimbarea geamurilor şi uşilor în unele clase;
  • dotarea cabinetelor de studii și a vestiarelor cu mobilier adecvat;
  • amenajarea zonelor verzi şi a terenurilor de sport;
  • achiziționarea materialelor didactice, dotarea bibliotecilor școlare cu literatură artistică și didactică;
  • modernizarea laboratoarelor de fizică, chimie, biologie şi educație tehnologică;
  • dotarea sălilor de studii și de festivități cu calculatoare și proiectoare şi a sălilor de sport cu echipamente specifice;
  • susţinerea şi stimularea performanţelor elevilor şi profesorilor.

Aceste propuneri sunt în special relevante pentru că corespund cu domeniile prioritare de finanţare a școlilor în anul 2016.

Audiere Publică la Liceul Gheorghe Asachi din Ungheni. Foto: CRDD, Facebook.com/scoalameamoldova

Rezultatele privind  propunerile şi soluţiile recomandate de participanţi au fost  făcute publice la adunările cu părinţii în lunile noiembrie-decembrie 2015 şi în plus, sunt afişate pe panourile informative din școli. Unele propuneri lansate se  regăsesc în bugetele școlilor pe anul 2016, altele vor putea fi  soluţionate din fondurile disponibile chiar până la sfârşitul acestui an. Putem astfel concluziona că audierea publică – instrumentul  de consultare publică propus de inițiativa  „Scoala Mea”, a oferit  un model eficient de colectare a opiniilor şi recomandărilor de la membrii comunității interesați  de problemele și prioritățile de dezvoltare a școlii din comunitate, fiind în același timp și o platformă de informare privind posibilitățile financiare ale acesteia.

La fel ca și anul trecut, toate școlile au înregistrat o participare activă a cetățenilor la audierile publice, fiind prezenți 677 de persoane, printre care  elevi, părinți, profesori, agenți economici, reprezentanți ai primăriilor și a Consiliului Raional Ungheni, ai ONG-urilor, Grupurilor de Inițiativă Civică, manageri și specialiști în domeniilor cultură, asistență social, economie, agricultură, presa locală dar și simpli cetățeni.

Svetlana Ciobanu, directorul CRDD, la Audierile Publice de la Gimnaziul Ion Vatamanu din Ungheni

Prezentă înaltă a cetățenilor la audierile publice reprezintă o primă etapă în demararea procesului de responsabilizare socială și arată că interesul comunității pentru viața școlilor este în creștere.

Concluziile participanților la audierile publice în școlile beneficiare s-au axat pe câteva aspecte importante:

  • Consiliile de Administrație trebuie să-și asume rolul de catalizator al implicării active a cetățenilor în identificarea și rezolvarea problemelor școlii. În plus, aceste Consilii trebuie să fie folosite ca mecanisme transparente și  eficiente în responsabilizarea socială a membrilor comunității și autorităților;
  • Cetățenii din comunitate interesați de procesul educațional trebuie încurajați să se informeze, să comunice și să se implice cât mult în elaborarea și executarea bugetului școlii, pentru a-i asigura deplina transparență;
  • Membrii comunității ar trebui să conștientizeze că sprijinirea procesului educațional la nivel local este piatra de temelie pentru un viitor prosper al comunităților lor, dar și țării în ansamblu

Studiu de caz elaborat de echipa CRDD Ungheni / e-mail: crdd_ungheni@yahoo.com.