În perioada 9 septembrie – 30 octombrie 2015, în cadrul școlilor beneficiare a proiectului „Școala Mea” din raionul Ungheni, au fost organizate audieri publice, care au contribuit substanțial la identificarea colectivă a soluțiilor de finanțare a priorităților de dezvoltare a şcolilor. Astfel, s-au pus bazele unui proces de responsabilizare socială pentru educație, când elevi, părinți, profesori, alături de autorități publice locale, agenți economici și organizații ale societății civile s-au adunat împreună pentru a rezolva problemele școlilor.
Școlile au beneficiat de asistența și consultanța Centrului Regional de Dezvoltare Durabilă, în crearea și funcționarea comitetelor organizatorice care au fost responsabile de buna organizare și desfășurare a audierilor publice. În toate cele 4 școli au fost pregătite și distribuite din timp materialele informative despre bugetele instituțiilor executate în anii 2013-2015 (9 luni) și proiectele de buget pe anul 2016.
Deși acest exercițiu de implicare a comunității în audierile publice a demonstrat că o parte dintre cetățeni nu cunosc problemele școlii și nu știu cum ar putea să se implice în rezolvarea lor, mulți din elevi, părinți și cadre didactice cunosc nevoile școlii, și au lansat inițiative, au oferit propuneri și recomandări pentru soluționarea celor mai arzătoare probleme cu care se confruntă școlile lor.
Multe propuneri ale participanților la audierile publice s-au dovedit a fi realiste și posibile de pus în practică, pentru că vizează îmbunătăţirea şi modernizarea bazei tehnico-materiale a școlilor. Câteva din aceste propuneri:
Aceste propuneri sunt în special relevante pentru că corespund cu domeniile prioritare de finanţare a școlilor în anul 2016.
Rezultatele privind propunerile şi soluţiile recomandate de participanţi au fost făcute publice la adunările cu părinţii în lunile noiembrie-decembrie 2015 şi în plus, sunt afişate pe panourile informative din școli. Unele propuneri lansate se regăsesc în bugetele școlilor pe anul 2016, altele vor putea fi soluţionate din fondurile disponibile chiar până la sfârşitul acestui an. Putem astfel concluziona că audierea publică – instrumentul de consultare publică propus de inițiativa „Scoala Mea”, a oferit un model eficient de colectare a opiniilor şi recomandărilor de la membrii comunității interesați de problemele și prioritățile de dezvoltare a școlii din comunitate, fiind în același timp și o platformă de informare privind posibilitățile financiare ale acesteia.
La fel ca și anul trecut, toate școlile au înregistrat o participare activă a cetățenilor la audierile publice, fiind prezenți 677 de persoane, printre care elevi, părinți, profesori, agenți economici, reprezentanți ai primăriilor și a Consiliului Raional Ungheni, ai ONG-urilor, Grupurilor de Inițiativă Civică, manageri și specialiști în domeniilor cultură, asistență social, economie, agricultură, presa locală dar și simpli cetățeni.
Prezentă înaltă a cetățenilor la audierile publice reprezintă o primă etapă în demararea procesului de responsabilizare socială și arată că interesul comunității pentru viața școlilor este în creștere.
Concluziile participanților la audierile publice în școlile beneficiare s-au axat pe câteva aspecte importante:
Studiu de caz elaborat de echipa CRDD Ungheni / e-mail: crdd_ungheni@yahoo.com.