În nordul Moldovei, elevii și părinții de la școlile noastre au dat dovadă de un spirit civic aparte


DSC01896

Audieri publice de la liceul „Nicolae Casso” din Chișcăreni

Autor: Nina Bândiu, Centrul Regional CONTACT-Bălți

Odată cu implementarea reformelor în educație, există un interes sporit cu privire la bugetele școlare. Părinții, cadrele didactice și elevii își pun mai multe întrebări despre cum se formează bugetul școlii lor, și cum se cheltuie acest buget.

În ultimii doi ani, 7 licee din raioanele Sângerei, Râșcani, mun. Bălți și un gimnaziu din raionul Fălești au fost beneficiari ai proiectului „Școala Mea”. Una din cele mai importante activități din proiect este desfășurarea audierilor publice pe executarea bugetelor pe anii precedenți și proiectele de buget pentru următorul an. Participarea cetățenilor la audierile publice le permite să-și exercite drepturile democratice și să participe la procesul de luare a deciziilor, să contribuie la îmbunătățirea condițiilor de educație și instruire a copiilor în școală și a vieții în comunitate.

Pe parcursul a doi ani de implementare sunt semnalate primele succese de implicare activă a părinților în luarea deciziilor și monitorizarea realizării acestora. Un exemplu elocvent este Liceul Teoretic „Alecu Russo” din Sângereii Noi. Anul trecut, părinții de la acest liceu au fost activi în cadrul dezbaterilor pe proiectul de buget, venind cu un șir de propuneri spre îmbunătățire. Părinții nu erau de acord că din bugetul școlii 60 mii lei se cheltuie pentru transportarea a câțiva copii din satul vecin, că blocul sanitar este afară, mobilierul școlar nu corespunde vârstei copiilor, că nu există un sistem de aprovizionare cu apă potabilă a elevilor și lipsește sistemul de canalizare, fondul de carte al bibliotecii este foarte sărac etc. Toate aceste neajunsuri au fost fixate în procesul verbal al audierii publice și luate în considerație la definitivarea bugetului liceului pentru 2015.

Pe parcursul unui an după desfășurarea audierilor publice a fost numit un nou manager al instituției, Valentina Caplinschaia, care a ținut cont de toate propunerile părinților. Astfel, a fost construit sistemul de canalizare autonomă, ceea ce a permis construcția blocului sanitar în interiorul școlii, au fost procurate seturi de mobilier pentru clasele primare, s-a efectuat reparația capitală a interiorului liceului, s-a îmbogățit fondul de carte a bibliotecii cu literatură necesară. Dna directoare susținută de Consiliul de Administrație a rezolvat parțial problema transportului copiilor din satul vecin, beneficiind de 50% achitare de la Consiliul Raional Sângerei. Consiliul Raional a promis pe viitor un autobuz pentru transportarea elevilor (atât celor din satul vecin cât și a celor din localitate, ce locuiesc la o distanță mai mare decât cea până la satul vecin). Astfel, a crescut și interesul elevilor și al părinților de a se mobiliza pentru rezolvarea problemelor școlii.

Din discuțiile partenerului regional cu directorii școlilor în care s-au desfășurat audierile publice anul trecut, am aflat că majoritatea propunerilor parvenite de la părinți au fost realizate. Școlile vor efectua audieri publice și anul acesta, pentru a informa comunitatea cum a fost executat bugetul, cum au fost realizate propunerile de la ei și pentru a discuta proiectul de buget pentru anul viitor.

DSC01963

Anul acesta, în cadrul audierilor publice s-au inclus activ și elevii. Ei au discutat în cadrul ședințelor Consiliilor de elevi ce schimbări și-ar dori în activitatea școlii și le-au dat citire în cadrul dezbaterilor proiectului de buget. Elevii de la gimnaziul „Diomid Gherman” din Risipeni, Fălești au propus procurarea unui calculator portativ pentru activitățile extrașcolare, deschiderea unui bufet în incinta instituției, dar și asigurarea pe timp de iarnă a lavoarelor cu apă caldă.

În  cadrul audierilor publice din Liceului Teoretic „Vasile Alecsandri” din or. Bălți, cele mai multe propuneri au venit de la elevi. Gorbulea Vasile – președintele Consiliului de elevi, a realizat o prezentare despre cum arată în prezent și cum și-ar dori să arate cabinetele de chimie, fizică, biologie și cantina școlii. El a argumentat că pentru a avea performanțe la învățătură trebuie îmbunătățite și condițiile din școală. Părinții și profesorii au întâmpinat cu aplauze discursul acestui elev.

Deși părinții din această școală au fost mai puțin implicați, un părinte – Maxim Burduja, a menționat că Administrația liceului a făcut un pas important inițiind aceste audieri publice a bugetului și pe viitor a deschis calea pentru colaborare cu toți actorii pe tema dată. E un început bun, care trebuie păstrat și pentru aceasta e nevoie de un plan de activitați și acțiuni, ca la următoarea audiere publică să fie mai multă lume activă, informată, cu propuneri concrete și clar explicate.” Domnul Burduja a informat pe cei prezenți că și părinții de la alte școli din municipiu doresc să fie informați cu executarea bugetului pe anii trecuți și să fie întrebați cum ar fi bine să se cheltuie banii din buget pentru anul viitor, ei însă nu au o așa posibilitate. Deaceea dlui a venit cu un șir de propuneri printre care:

  • Control din partea administrației școlilor, APL-lui și a părinților asupra calității serviciilor;
  • Crearea Comitetului Municipal al Părinților, care sa facă posibil schimbul de experiență între asociațiile de părinți din diferite școli;
  • Implicarea continuă a părinților la luarea deciziilor.

Interesul sporit din partea părinților poate fi remarcat și din spusele Valentinei Secureanu, părinte al unui elev de la Liceul Teoretic „Nicolae Casso” din Chișcăreni, Sângerei: „Această audiere publică, la care am participat, ne-a convins pe noi, părinții, că implicarea noastră  în viața scolii este oportună și trebuie să-i fie asigurată o continuitate. Refuzați să fiți indiferenți, implicați-vă activ în viața școlii și a comunității întregi!”