Care sunt barierele și soluțiile pentru bugetarea participativă în educație?


Pe 15 decembrie 2015, echipa „Școala Mea” a organizat atelierul de lucru „Bugetarea participativă în educație: bariere și soluții”.

Scopul evenimentului a fost de a continua dialogul cu privire la bugetarea participativă, care este un proces deschis, incluziv şi transparent prin care cetățenii/membrii comunității se implică direct în formularea deciziilor privind prioritățile de cheltuire a banilor publici.

Prezentări despre fluxul banilor în educație au fost realizate de către Victoria Catanoi –  expert în cadrul Ministerului Educației, Ina Grigor – specialist principal metodist, Secția analiza monitorizarea și implementarea politicilor educaționale, Direcția Educație Chișinău, Elena Cernei –  Director, Liceul „Onisifor Ghibu”, or. Chișinău și Iulia Pancu – Șef Direcția Educație Ungheni (foto mai jos).

IMG_20151215_131519

Iulia Pancu – Șef Direcția Educație Ungheni

La eveniment au participat reprezentați ai școlilor beneficiare în 2015, reprezentați ai Direcțiilor Educație, și ai organizațiilor societății civile.

Printre barierele identificate au fost enunțate:

  • Experiența insuficientă de implicare în procesul bugetar a cetățenilor;
  • Competențe limitate ale managementului instituției în domeniul gestionării și planificării bugetului;
  • Birocratizarea procesului de elaborare/gestionare a mijloacelor beneficiare, care se manifestă prin tergiversarea eliberării finanțelor pentru necesitățile instituției de către Direcțiile Finanțe.
  • Pasivitatea membrilor Consiliilor de Administrație.

Câteva din soluțiile enunțate includ:

  • Consiliile de Administrație din școli vor trebui să-și asume rolul de catalizatoare – să devină mecanisme transparente şi eficiente de responsabilizare socială a tuturor membrilor comunității care vor stimula permanent implicarea activă în identificarea problemelor școlii și soluționarea lor;
  • Toți cetățenii din comunicate interesați de educație trebuie încurajați să se informeze, să comunice și să colaboreze cât mai productiv în procesul de elaborare și execuție a bugetului şcolii, pentru a-i asigura o transparență deplină;

În final, participanții la atelier și-au exprimat intenția de a aplica mai intens principiile bugetării participative în munca lor.