Autor: Maxim Burduja, părinte, mun. Bălți
Dezbaterile asupra bugetelor instituțiilor școlare sunt o premieră pentru municipiul Bălți. E salutabilă această inițiativă a administrației Liceului Teoretic „Vasile Alecsandri”, în cadrul proiectului „Școala Mea – responsabilizare socială pentru reforma educației”. Fiind părinte din altă școală și asistând la audierea publică organizată în liceu, cred că audierile publice ar trebui replicate în toate școlile din țară.
Starea actuală a multor instituțiilor de învățământ din țară este precară, fiind cauzată de situația social-economică în republică. Deși în ultimii ani statul s-a implicat activ în reformarea sectorului educațional, există spațiu pentru creșterea suportului în acest domeniu. În contextul resurselor limitate alocate este necesar de a proceda înțelept și chibzuit pentru a putea oferi servicii educaționale la un nivel satisfăcător.
În cadrul audierii, profesorii au solicitat materiale didactice, dotarea claselor cu cele necesare (panouri interactive, table moderne), dar și majorarea salariilor. Din partea elevilor s-a auzit o dorință clară – dotarea cabinetelor cu cele necesare. S-au prezentat poze despre starea curentă în clasele de chimie, fizică, sala sportivă și imagini despre cum ar dori elevii să arate aceste săli. E necesar de a încuraja crearea grupurilor de inițiativă din numărul elevilor care să aibă întruniri, dezbateri la tematica dată.
Administrația liceului a făcut un pas important inițiind aceste audieri publice a bugetului și pe viitor a deschis calea pentru colaborare cu toți actorii în tema dată. E un început bun care trebuie păstrat și pentru aceasta e nevoie de un plan de activități și acțiuni, ca la următoarea audiere publică să fie mai multă lume activă, informată, cu propuneri concrete și clar explicate.
La audierea publică au participat și reprezentanți din partea APL de la Direcția Municipală Educație, dna Dumbrăveanu L. și consilierul municipal Boris Marcoci. Deși autoritățile municipale sunt ocupate cu rezolvarea problemelor curente a instituției, există o reticență în legătură cu trecerea școlilor din municipiu la autofinanțare.
Ca urmare a participării la audierea publică, vin cu următoarele propuneri pentru a spori rezultatele în instituțiile de învățământ din municipiul Bălți:
Implicarea elevilor, părinților, colectivului didactic și dialogul cu autoritățile este o prioritate majoră ca să ajungem la rezultate mai bune. După părerea mea, o mare parte din comitetele părintești/asociațiile de părinți încă nu au experiența de a-și face vocea auzită. Însă faptul că la această audiere sala a fost aproape plină ar trebui să servească un exemplu și pentru alte școli.