Comunitatea, catalizator pentru dezvoltarea școlii


Directorul Liceului din Măgdăcești – Lidia Tentiuc, la audierea publică

Autor: Fundația pentru Dezvoltare a Republicii Moldova

Liceul Teoretic Măgdăcești este o instituție cu peste 875 elevi, lider în raionul Criuleni la rata de promovabilitate a examenelor de bacalaureat, cu un colectiv profesoral de excepție dar și cu elevi care ocupă locuri de frunte la diferite concursuri și olimpiade. Administrația liceului căuta de ceva timp modalitatea potrivită de a informa toată comunitatea despre viața școlii -reușitele, succesele și provocările cu care se confruntă. Imediat ce Consiliul de administrație al școlii a fost instruit de către Fundația pentru Dezvoltare Moldova în utilizarea instrumentelor de responsabilizare socială, unul din aceste instrumente și anume audierea publică a fost organizată în perioada imediat următoare.

Comunitatea satului Măgdăcești a mai participat la audieri publice în cadrul administrației publice locale pe tematici ce vizau obiecte de infrastructură, dar școala nu avuse experiența de organizare a unei audieri publice, prin urmare era piatra lor de încercare de a combina mai multe tematici importante într-un singur eveniment. Scopul audierii a fost de a informa comunitatea despre viața școlii cu toate aspectele ei de finanțare, infrastructură, reușită academică, etc.

Prezentarea proiectului de dezvoltare a instituției pentru anii 2014-2019, analiza bugetului pentru anii precedenți și discuții asupra bugetului pentru anul 2016, au fost cele mai importante teme incluse pe agenda zilei la care s-au referit fără excepție părinții, elevii, administrația publică locală și centrală, oameni de afaceri și managementul școlii.

Tematicile incluse au provocat discuții intense,mai ales la proiectul bugetului pentru anul 2016, când s-a solicitat utilizarea unor sume reținute din bugetul școlii pentru formarea  componentei raionale. Aceste fonduri ar fi fost necesare  pentru a susține propunerile părinților și elevilor. Solicitările părinților în mare parte s-au referit la formarea claselor suplimentare, în special pentru clasele VIII, unde studiază până la 33 de elevi. Părinții s-au referit și la aspecte de infrastructură cum ar fi construcția gardului în jurul școlii, propunere susținută unanim și de elevi care deseori fac proiecte de amenajare a teritoriului școlii și spațiilor adiacente, dar care nu sunt protejate și îngrădite de trecători și animale fără stapân.

Părinte la Audierea Publică din Măgdăcești

Dna Liuba Cojocaru, Primarul satului Măgdăcești prezentă și ea la audiere a oferit toată susținerea pentru realizarea proiectelor importante pentru școală inclusiv construcția gardului în jurul liceului, notând faptul ca elevii din liceu de mai multe ori s-au dovedit a fi parteneri de încredere pentru administrația publică locală în realizarea activităților comunitare cum ar fi sădirea copacilor, plantarea florilor, curățarea parcului, etc. De cealaltă parte și Direcția Educație Criuleni, reprezentată de Dnul Vladimir Soltanici și-a confirmat disponibilitatea de a propune alocarea surselor necesare din componenta raională pentru realizarea proiectelor propuse de administrație și susținute atât de aprig de părinți, elevi și administrația publică locală. Este de recunoscut efortul alocării surselor din componenta raională, ea fiind un fond de rezervă la care pot pretinde toate școlile din raion și doar cele ce pot argumenta și susține cu devize de cheltuieli propunerea au șanse de a fi finanțate. Receptivitatea administrației publice locale, a oamenilor de afaceri din sat de a susține școala și inițiativele importante ale acesteia au făcut din audiere un instrument eficient de comunicare, de informare și de rezolvare a problemelor cu care se confruntă instituția, creând toate premisele ca audierile de viitor să devină foruri permanente de discuții și soluții pentru școala cu care se mândresc atât de mult.