La Zârnești, Cahul, vocea elevilor în viața școlii este tot mai auzită


Autor: Olga Dandiș, Dialog Cahul

Procesul de implicare a elevilor în administrarea și dezvoltarea instituțiilor de învățământ este o condiție vitală pentru a forma personalități capabile să simtă responsabilitatea și rolul lor în calitate de cetățeni. În cadrul discuțiilor avute cu membrii Consiliului de Administrație la Zârnești, am subliniat necesitatea ca elevii să fie implicați activ, așa cum prevede și Codul Educației în procesul de guvernare a instituției. Au fost făcute apeluri ca elevii să se organizeze să-și aleagă liderii lor care să fie capabili să le reprezinte interesele, care știu să argumenteze o propunere sau alta. În acest proces de delegare, au fost desemnați câte un reprezentant al fiecărui grup de clase (unul pentru clasa a 6-a, altul pentru clasele a 7-a, a 8-a și respectiv a 9-a) pentru a fi implicați în organizarea audierii publice a bugetului instituției.

Audierea publică de la liceul „Ion Creangă” din s. Zârnești, Cahul

Elevă la audierea publică de la liceul „Ion Creangă” din s. Zârnești, Cahul

La audierea publică, organizată pe 23 octombrie la Zârnești, acești elevi au pregătit o listă  de propuneri concrete colectate din partea elevilor pentru a fi incluse în bugetul școlii pentru anul 2016. Managerul instituției – Dobîndă Nadejda, a subliniat receptivitatea elevilor în activități extracurriculare, ca voluntari ai diferitor ONG-uri locale, implicarea activă a acestora în acțiuni de salubrizare și amenajare în interiorul și în curtea școlii și respectiv ,,susținem inițiativele lor pentru a simți suportul în crearea unor condiții prielnice pentru studii și dezvoltare”.

Atunci când au fost lansate discuțiile despre proiectul bugetului, reprezentanții delegați de elevi au expus această  listă de propuneri spre surprinderea plăcută a părinților și a administrației școlii. O elevă din clasa a 8 – a care a luat cuvânt a declarat: „Știm că nu prea sunt bani și că posibil deja sunt multe propuneri, dar sperăm să țineți cont și de propunerile noastre, cum ar fi: să fie dotată clasa de informatică cu computere moderne, să fie dotată sala de sport cu inventar sportiv și să fie organizate mai multe activități cultural-distractive”. Această situație, a determinat și administrația școlii să acorde o mai mare atenție participării elevilor la administrarea și rezolvarea problemelor instituției. Ceea ce a dat ca rezultat o mai mare pondere a tinerilor în procesul luării deciziilor în Liceul Teoretic „Ion Creangă” din Zârnești. Majoritatea propunerilor au fost agreate de managementul instituției, cadrele didactice și restul participanților la audieri.

Participarea elevilor a fost evidențiat de către partenerul regional al proiectului în cadrul audierilor din alte instituții, ca fiind foarte benefic și util în deprinderea asumării responsabilităților de către tineri, prin participarea lor activă nu doar în cadrul Consiliului de Administrație ci și în alte procese de planificare a acțiunilor, dezvoltare instituțională, căutare de fonduri și proiecte pentru școală, etc.