Comunitatea participă la elaborarea bugetului şcolii


Proiectul „Școala Mea” promovează intens la nivel local şi regional transparenţa actului decizional al politicilor publice în învăţămîntul preuniversitar. Ca procedură de consultare, audierea publică propusă de acest proiect a oferit un cadru riguros şi eficace de colectare a unui număr mare de opinii şi puncte de vedere ale grupurilor de interese pentru care subiectul execuţiei şi proiecţiei bugetului şcolii are un impact deosebit: profesori, elevi, părinţi autorităţi publice locale, organizații ale societății civile, coalitii/ alianțe, agenţi economici, etc.

Faptul dat este justificat de avantajele pentru părţile implicate în construcţia democraţiei participative la nivel local prin utilizărea procedurii de audiere publică: s-a creat o platformă transparentă pentru membrii comunităţii unde să aibă posibilitatea să-şi exprime punctele de vedere în mod direct şi să susţnă prin opinii, propuneri şi soluţii argumentate finanţarea domeniilor de dezvoltare a şcolii lor, astfel, să se simtă parte a procesului educaţional, pe de o parte, și să beneficieze de o expertiză voluntară privind modul de finanţare a şcolilor în perioada 2011-2012/ până la autonomie financiară a şcolilor/ şi să lanseze iniţiative de colaborare în continuare, pe de altă parte.

În calitate de partener regional în cadrul proiectului „Școala Mea”, alături de Centrului Anaitic Independent Expert-Grup, Centrul Regional de Dezvoltare Durabilă, în perioada 04 – 06 noiembrie 2014, a asistat informaţional şi metodologic şi a facilitat etapa de organizare şi desfăşurare a audierilor publice a execuţiei şi proiecţiei bugetului şcolii în liceele beneficiare: Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” şi Liceul Teoretic „Ion Creangă” din oraşul Ungheni, Liceul Teoretic „Alexei Mateevici” Pârlița şi Liceul Teoretic Sculeni din raionul Ungheni.

Audierea publică la LT „Alexe Mateevici” din s. Pârlița

Audierea publică la LT „Alexe Mateevici” din s. Pârlița

Scopul audierilor publice a execuţiei şi proiectelor bugetelor şcolilor a fost identificarea participativă a soluţiilor de îmbunătăţire a finanţării domeniilor prioritare de dezvoltare a şcolilor şi implicit responsabilizarea socială a comunităţilor pentru procesul educaţional.

Pentru buna organizare şi desfăşurare a audierilor publice a bugetelor şcolilor, au fost constituite comitete organizatorice care au pregătit şi au asigurat logistica: subiectele/temele, invitațiile participanților la audierile publice, cu anexele analiza independentă a bugetelor pe anii 2011-2013, descrierea succintă a bugetului planificat pentru anul 2015 în comparaţie cu cel din anul precedent, regulile de conduită a participanților; agendele audierilor publice a bugetelor şcolilor, listele de înregistrare a participanților şi vorbitorilor, materialele informative şi promoţionale/afişe şi pliante. Din timp au fost plasate anunţurile în spaţiile publice şi pe site-urile primăriilor şi OSC-urilor partenere, cu data, locul şi orele de desfăşurare a audierilor publice. De asemenea, pentru cei interesati, au fost indicate datele de contact pentru solicitare de informaţii şi proceduri.

În conformitate cu regulamentul audierii publice a bugetului şcolii, pus la dispoziţie de către organizatori, membrii comunităţilor au fost invitaţi să participe la acest exercitiu democratic, avănd alegerea să-si expună punctul de vedere cu privire la una sau mai multe dintre domeniile de dezvoltare a şcolii pentru anul 2015. Cetăţenii care s-au înscris să participe la audierile publice ale bugetelor şcolilor în prealabil au luat cunoştinţă de situaţia privind execuţia bugetelor şcolilor pentru anii precedenţi/2011-2013, anul în curs 2014 şi domeniile prioritare de finanţare pentru anul 2015, încât au putut să-şi argumenteze opiniile, propunerile şi soluţiile, care în majoritatea lor s-au dovedit a fi realiste şi simplu de pus în practică.

Propunerile lansate de participanţii la audierile publice cuprind măsuri şi acţiuni concrete ce pot fi întreprinse pentu soluţionarea celor mai arzătoare probleme ale şcolilor care evident vor conduce spre îmbunătăţirea situaţiei existente: în majoritate, acestea i-au avut ca aliaţi pe cei prezenţi în sală şi au vizat îmbunătăţirea şi modernizarea bazei materiale a liceelor/ reparaţii capitale a sălilor de festivităţi şi sport, cantinelor, gardurilor din jurul şcolilor, schimbarea geamurilor şi uşilor în unele clase, dotarea vestiarelor şi claselor cu mobilier adecvat; amenajarea zonelor verzi şi a terenurilor de joacă pentru elevii claselor primare; achiziţionarea materialelor didactice/înzestrarea laboratoarelor de fizică şi chimie cu echipamente performante, dotarea sălilor de festivităţi cu IT şi a sălilor de sport cu echipamente specifice; susţinerea şi stimularea performanţelor elevilor şi cadrelor didactice, etc. La discuţii au participat şi şi-au adus aportul părinţi, profesori, învăţători, elevi, medici, ONG-uri, agenţi economici.

Participarea activă la aceste audieri publice, cu propunerile şi soluţiile oferite, denotă seriozitatea şi responsabilitatea membrilor comunităţilor pentru prezentul şi viitorul imediat al instituţiilor educaţionale unde învaţă copiii lor. Concluziile privind propunerile şi soluţiile recomandate de participanţi au fost făcute publice la adunările generale şi pe clase cu părinţii în termenele prevăzute în procesele-verbale ale audierilor publice desfăşurate şi au fost afişate pe panourile informative din licee. O bună parte dintre propunerile lansate se regăsesc în bugetele pe anul 2015, unele dintre acestea au fost soluţionate din fondurile disponibile chiar până la sfârşitul acestui an.

În toate liceele s-a înregistrat o participare foarte activă a reprezentanţilor comunităţii la audierile publice ale bugetelor şcolilor, unde au participat 768 de persoane, reprezentanţi ai tuturor actorilor comunitari: funcţionari publici şi aleşi locali, cadre didactice şi medicale, elevi, părinţi, ONG-uri, Grupuri de Iniţiativă Civică, mass-media, manageri şi specialişti în domeniile cultură, asistenţă socială, economie, agricultură, simpli cetăţeni. Prezența înaltă la audierile publice desfăşurate constituie unul dintre cei mai importanţi indicatori de mobilizare şi implicare activă a membrilor comunităţilor în viaţa şcolilor, ceea ce constituie de fapt o primă etapă în demararea procesului de responsabilitate socială, care altădată dacă şi a existat, a fost sporadic şi foarte puţin vizibil la nivel local.

Cele patru audieri publice ale bugetelor şcolilor organizate şi desfăşurate în premieră în liceele beneficiare din oraşul şi raionul Ungheni au permis reprezentanţilor comunităţilor să se informeze şi să cunoască mai bine prioritățile de dezvoltare ale instituţiilor educaţionale şi resursele disponibile, să ia parte activă la dialogul privind execuţia bugetelor pe anii 2011-1014 şi proiecţia bugetelor pe anul 2015, să facă propuneri concrete şi astfel să se simtă responsabili de dezvoltareaa şcolilor în care îşi fac studiile copiii lor.

Este de remarcat iniţiativa Direcţiei raionale de Învăţământ, Tineret şi Sport Ungheni care a apreciat eforturile liceelor beneficiare ale „Şcoala Mea” de implicare a comunităţii şi asigurare a transparenţei procesului de consultare publică a bugetelor şcolilor. Din componenta raională s-au acordat 1.600.000 lei, câte 40.000 lei per fiecare liceu pentru procurarea tablelor interactive, demonstrând astfel sentimentul de solidaritate şi încurajând materializarea uneia dintre cele mai frecvente propuneri înaintate de participanţii la audierile publice care a fost înregistrată în toate cele 4 unităţi şcolare.

Concluziile participanţilor la audierile publice ale bugetelor şcolilor s-au canalizat în jurul următoarelor aspecte destul de importante:

  • Este imperativă necesitatea de a dezvolta în comunitate un dialog social mai bun cu părțile interesate de educaţie pentru a elimina toate necunoscutele legate de execuţia şi proiecţia bugetului şcolii;
  • Dialogul între licee şi comunitate trebuie încurajat şi menţinut pentru o abordare coerentă a problemelor legate de procesul educaţional;
  • Este esenţială îmbunătăţirea comunicării şi a circulaţiei informaţiei între şcoală şi comunitate privind formarea şi execuţia bugetelor şcolilor cu suportul Coaliţiilor Locale constituite în cadrul liceelor beneficiare, un mecanism participativ performant şi transparent de responsabilizare socială a tuturor membrilor comunităţii pentru actul educaţiei;
  • Cea mai bună investiţie pe termen mediu şi lung este promovarea oportunităţii de sprijinire a educaţiei de către toţi actorii comunitari.