Impresii din liceul Teoretic „Miron Costin”, or. Florești


Reprezentanții Liceului Teoretic „Miron Costin” consideră inițiativa „Școala Mea” ca fiind o oportunitate unică pentru liceu: „Atunci când a fost lansat concursul pentru selectarea şcolilor beneficiare, am acceptat această provocare pentru a facilita implicarea mai activă a cetățenilor în viața școlii”, a remarcat directoarea liceului, Tatiana Moscalu.
Implicarea în „Şcoala Mea” a oferit posibilitatea liceului să fie mult mai transparent, să îmbunătăţească dialogul dintre beneficiarii serviciilor oferite de școală, autorităţile publice locale şi alţi actori. Una din lecţiile învăţate pe parcursul proiectului este că părinţii, elevii într-adevăr necesită să fie informaţi cât mai mult cu privire la procesul de gestionare și administrare a instituției.

La 28 noiembrie 2014, în incinta liceului, a fost desfăşurată audierea publică cu subiectul „Discutarea bugetului instituţiei de învățământ pentru anul 2015”, care a adunat peste 100 de persoane – părinţi, elevi, agenţi economici, reprezentanţi ai administraţiei publice locale. Pe parcursul audierii, participanţii au fost informaţi despre bugetul planificat pentru 2015, modul de calculare şi prioritățile pentru 2015. În timpul audierii, un părinte, care este membru al Asociației Părinților şi a Consiliului de Administrație, a propus mărirea gradului de implicare a asistentului medical din cadrul şcolii, motivând că asistentul medical trebuie să fie permanent în incinta şcolii, pentru a putea oferi ajutor elevilor în orice moment este necesar.

Propunerea a fost acceptată, în unanimitate de către toţi cei prezenţi la audiere. O astfel de activitate a fost pentru prima dată desfăşurată în Liceul Teoretic „Miron Costin. Administraţia şcolii consideră acest eveniment ca o oportunitate pentru a informa cetățenii despre deciziile aprobate cât şi despre cele care urmează a fi aprobate, unde părinţii au ocazia să vorbească despre ceea ce consideră ei că este prioritar, dar şi să înainteze propuneri.

Societatea noastră este într-o permanentă dezvoltare, iar din acest motiv, credem că implementarea acestui proiect în toate şcolile din țară este mai mult decât necesară. Pentru că toți cetăţenii trebuie să știe că au dreptul să solicite servicii educaţionale de calitate, dar şi să se implice în procesul de luare a deciziilor în cadrul şcolii, atât timp cât fiecare contribuie la bugetul statului prin plata taxelor și impozitelor către stat.

În raionul Floreşti, proiectul a obţinut rezultate semnificative, care urmează să aducă succese şi în anii viitori prin organizarea a cel puțin două audieri publice pe an în cadrul şcolii.

Printre rezultate care redau impactul calitativ al inițiativei mai sunt și:

  • Crearea coaliției locale – din care fac parte 15 persoane – cadre didactice, părinţi, elevi, agenţi economici. Acest grup poate fi considerat un promotor al instrumentelor de responsabilizare socială, care uşurează în primul rând munca managerului şcolii. Este important ca directorul să nu ia decizii singur, atunci când există vreo urgenţă şi nu are timpul necesar pentru organizarea unei consultări sau audieri publice ci să se consulte cu toţi membrii Coaliţiei locale.
  • Instruirea membrilor Coaliției locale – au fost instruiți 15 membri, care au învăţat despre rolul, responsabilităţile şi obligaţiile acestora în calitate de membri ai Coaliţiei.
  • A fost elaborată analiza independentă a bugetului şcolii, în raport cu cheltuielile şi performanţele şcolii.
  • Completarea cardurilor de raportare – părinți, profesori, elevi au participat la evaluarea calităţii serviciilor prestate de şcoală, aceștia au avut oportunitatea să îşi exprime părerea în anonim despre situaţii şcolii.
  • Desfăşurarea Audierii Publice la care au participat peste 100 de persoane, unde aceștia au avut posibilitatea să discute deschis despre bugetul şcolii.

Proiectul a avut un impact pozitiv atât asupra şcolii cât şi asupra beneficiarilor ei, de aceea, recomandăm altor școli care nu au beneficiat de această iniţiativă, să se implice activ şi să devină beneficiari ai proiectului pentru a demonstra că cetăţenii merită să fie informaţi şi implicați în activităţile şcolilor.