Banii şcolii sunt banii întregii comunităţi


Probabil, nu există niciun termen utilizat mai des de către vre-un program de dezvoltare instituţională şi comunitară decît – implicarea. În cadrul proiectului „Şcoala Mea”, am fost iniţial sceptici că oamenii se vor implica la audierile bugetelor celor patru licee din raionul Cahul pentru 2014.

Sceptici pentru că în primul rând, oamenii nu sunt obişnuiţi să fie întrebaţi despre cum ar fi mai bine să fie administrate resursele financiare, iar din această cauză ei nici nu prea cred că dacă vor fi întrebaţi, cineva va ţine cont de opinia lor. În pofida acestor factori, ne-am propus prin aceste audieri să schimbăm atitudinea şi aceste stereotipuri.

Audierile au presupus şi prezentări privind executarea bugetelor instituţiilor pe ultimii ani, prezentîndu-se tendinţele şi provocările cu care se confruntă instituţiile de învăţămînt, în special de la 1 ianuarie 2013 cînd s-a trecut la un alt sistem de finanţare a şcolilor. În toate cele patru licee, a fost pentru prima dată cînd s-au organizat audieri publice asupra bugetului.

Audieri publice la LT Mihail Sadoveanu din Giurgiulești

Audieri publice la LT Mihail Sadoveanu din Giurgiulești

În 3 localităţi rurale beneficiare, am constatat existenţa unei premize importante pentru a crea un cadru favorabil de dezvoltare a instituţiei şi anume, un parteneriat reuşit între administraţia instituţiilor de învăţămînt şi administraţia publică locală.

Un aspect important în realizarea cu succes a acţiunilor proiectului a fost că primarii de la Crihana Veche, dar șila Slobozia Mare şi Giurgiuleşti sunt trei doamne care au activat anterior în calitate de cadre didactice, fiind implicate şi în activităţile societăţii civile. În ce priveşte prima parte a audierilor, unde s-au prezentat executările bugetelor pe anii anteriori, practic în toate cazurile au fost adresate întrebări legate de noul sistem de autofinanţare şi cum au depăşit factorii de decizie anumite probleme, de asemenea cum se pot atrage fonduri suplimentare şi cum s-au utilizat contribuţiile părinţilor.

Este într-adevăr îmbucurător că la aceste audieri publice a fost pentru prima dată când profesorii, părinții, elevii, dar și alți cetățeni au avut acces la informații despre cum se formează bugetul și care categorii de cheltuieli pot fi supuse modificărilor de către cetățeni, pentru a servi mai bine intereselor instituției. Datorită proiectului, acești oameni s-au simțit importanți și și-au dat seama că administrația școlii are nevoie de ei pentru a discuta despre budget, pentru a împărţi cu ei responsabilităţile, dar şi rezultatele. Managerii şcolilor au subliniat că banii rămaşi în neutilizați în anul precedent pot fi folosiți și pe viitor, ceea ce permite o planificare a resurselor mai mult decît doar pentru un an bugetar. Cu cât mai bine sunt pregătite audierile şi prezentările în sine, cu atît mai puţine întrebări sunt din partea participanţilorDe aceea,în comun cu conducerea instituţiilor şi membrii Consiliilor de Administraţie am analizat şi ne-am stăruit să anticipăm potenţiale întrebări sau neclarităţi.

Merită să menționăm practica directorului Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” din Slobozia Mare, care a făcut o listă cu șase priorităţi ale instituţiei, prin care părinţii şi profesorii au avut posibilitatea să aleagă problema pe care aceștia o consideră prioritară. Astfel, aceste audieri publice au servit practic ca un sondaj.. În plus, participanții audierilor s-au expus asupra priorităților bugetare pentru anul viitor, iar cei mai mulţi au optat pentru schimbarea mobilierului în clase.

Audierea publică la LT „Ioan Voadă” din or. Cahul
Audierea publică la LT „Ioan Voadă” din or. Cahul

Această experienţă va fi utilă pentru audierile din anul viitor, care deja vor deveni o activitate obligatorie. Primarii au menționat participanţilor că acest exerciţiu trebuie repetat şi în cazul planificării bugetului localităţii, nu doar a liceului. La toate cele patru audieri au fost identificate şi propuneri comune, cum ar fi căuatarea granturilor şi proiectelor care să contribuie la rezolvarea problemelor şcolilor, cum ar finalizarea acţiunilor de asigurare a eficienţei energetie prin schimbarea geamurilor şi uşilor, procurarea echipamentelor care să fie utilizate în procesul didactic (computere, videoproiectoare, table interactive, etc), cheltuieli de reparaţii curente şi oportunităţi de instruire şi formare a cadrelor didactice.

De asemenea, foarte mulți cetățeni s-au expus și asupra situaţiei demografice din ţară, dar și a migraţiei, ceea ce demonstrează că oamenii înțeleg că instituţiile de învăţământ trebuie să se preocupe de crearea unor condiţii bune de studii, iarcalitatea actului educaţional trebuie să fie îmbunătățită, pentru a menţine şi creşte numărul de elevi.