Audierea din Rublenița: îmbunătățirea dialogului dintre instituţiei și comunitate


Liceul Teoretic din Rublenița a fost foarte interesat de acest proiect, deoarece a dorit să ofere posibilitate părinților, elevilor și profesorilor, posibilități de implicare mai activă în viața școlii prin intermediul audierilor publice, accesului la informație bugetară, cardurilor de raportare și să ia parte la stabilirea priorităților de dezvoltare a școlilor.

Am aplicat la acest proiect pentru că am dorit să îmbunătățim calitatea și eficiența activităților din cadrul liceului și pentru că am considerat necesar ca locuitorii satului Rublenița să fie implicați la gestionarea resursele financiare și la dezvoltarea standardelor de asigurare a calităţii serviciilor prestate în liceu. În plus, acest proiect ne-a oferit posibilitatea să implicăm părinții și elevii la planificarea eficientă a surselor financiare pentru 2015. Am încercat să fim transparenți cu datele bugetare cheltuite în 2014 şi le-am pus la dispoziţia tuturor celor interesaţi – părinţi, elevi, profesori.

Datorită „Școala Mea”, în liceu a fost creată coaliția locală, din care fac parte: directorul, director adjunct, un reprezentant al administrației publice locale, trei reprezentanţi ai părinţilor, doi reprezentanţi ai cadrelor didactice, un reprezentant al unei organizației societății civile, un reprezentant al agenţilor economici şi un reprezentant al elevilor.

Audieri publice la LT din Rublenița

Audieri publice la LT din Rublenița

La elaborarea bugetului școlii pentru perioada 2015, a fost consultată și opinia cetățenilor, în cadrul Audierii Publice, realizate în incinta instituție pentru prima data cu tematica respectivă, fapt care a dus la îmbunătățirea dialogului dintre instituţiei și comunitate.

Primarul satului Rublenița, Cozma Ursachi, a declarat că „primăria are un dialog bun cu școala, iar proiectul „Școala Mea” a fost important și util pentru sat, deoarece locuitorii au cunoscut care este bugetul școlii pentru 2015 și cum se planifică în general un buget. De multe ori părinții își creează impresia că banii liceului nu sunt cheltuiți eficient, însă cred că după audierea publică realizată în liceu, aceștia și-au schimbat un pic opinia. Mă bucur mult că profesorii implicați în acest proiect au învățat și cunoscut mai bine despre cum se organizează o audiere publică și cu ce scop și poate participarea masivă a părinților îi va face să se simtă importanți în luarea deciziilor în cadrul liceului”, a conchis primarul.

Realizând activitățile din cadrul proiectului și discutând cu persoanele care au fost implicate direct și chiar cu cei care au început deja să beneficieze de rezultate putem menționa că au fost implicați părțile interesate în educație și au aplicat instrumente de responsabilizare socială și anume în dialogul cu privire la bugetele școlilor. În plus, autoritățile locale au fost implicate într-un dialog în ceea ce privește calitatea serviciilor și prioritățile de dezvoltare a liceului în următorii ani, dar și circumstanțele în care ar putea să faciliteze un mediu, în cadrul căruia, inițiativele de responsabilizare socială prosperă și se dezvoltă.

Autor: Alina Catan, directorul liceului din Rublenița, Soroca