Responsabilizarea socială – un angajament al întregii comunități


Autor: Natalia Muntean, Directoarea Liceului Teoretic or. Lipcani

Schimbările nu pot fi realizate decât prin lucru în comun. Atunci când a fost lansat concursul pentru selectarea şcolilor beneficiare în cadrul proiectului, am acceptat această provocare pentru ca să-i aducem pe toți împreună – părinți, elevi,-Administrația Publică, la dezbateri publice, unde  să învățăm unii de la alții, să împărtășim bunele practici, și să ne consolidăm parteneriatele.

În cadrul proiectului, un prim pas a fost crearea Consiliul de administrație al instituției, care are rolul de a participa la administrarea liceului și de a îmbunătăți dialogul dintre elevi și părinți, autorităţi publice locale şi alţi membri ai comunității.

Fiind prima ediție a audierii publice în instituția pe care o conduc, nu am avut așteptări mari. Speram că vom avea parte de dezbateri, că participanții vor fi interesați de prioritățile prezentate și că vor interveni cu propuneri de rezolvare în comun a problemelor. După elaborarea bugetului pentru 2016, cu contribuția tuturor membrii Coaliţiei, această viziune a fost prezentată și în cadrul audierii publice.

Audierea publică realizată în liceu a avut subiectul „Discutarea bugetului instituţiei de învățământ  pentru anul 2016”, și a adunat peste 100 de persoane, printre care părinţi, elevi, agenţi economici, reprezentanţi ai administrației publice locale. Am adus în discuție prioritățile de dezvoltare a școlii și ariile de lucru. Pe lângă dezbateri pe marginea priorităților, am informat participanții despre suma bugetului pentru anul 2016, de 2,9 mln lei, modul de calculare şi repartizarea acestuia pe priorităţi. La moment instituția se confruntă cu mai multe probleme, printre care: lipsa alimentației elevilor din clasa V – XII, lipsa unui cabinet lingofonic, cabinetul de educație tehnologică nu dispune de mobilier special, sala de festivități necesită reparație capitală.

Consiliul de Administrație s-a angajat să plaseze bugetul pe panoul informativ al liceului cu scop de informare a elevilor și părinților. Având în vedere că bugetul liceului acoperă doar necesitățile de bază, s-a decis ca Consiliul de Administrare o să elaboreze o politică managerială bazată pe colaborare cu Administrația Publică Locală ce va contribui la identificarea surselor de finanțare extrabugetare, atragerea sprijinului material al agenților economici.

Elevii au venit și ei cu propuneri concrete. Anastasia Erșova, elevă în liceu, a propus ca elevii să se implice voluntar în lucrările de reparație cosmetică în sălile de studii și coridoare ale liceului, fapt ce ar permite economisirea resurselor financiare. Propunerea a fost acceptată în unanimitate de cei prezenţi la audiere și chiar a fost încurajată de participanți. Anastasia Erșova a menționat: „astfel de activitate a fost pentru prima dată desfăşurată în liceu, este un moment oportun pentru administraţia şcolii care are ocazia să îmbunătățească dialogul cu elevii. Anume la astfel de evenimente, elevii au ocazia să vorbească despre ceea ce consideră ei că este prioritar şi să înainteze propuneri”.

Pentru că nu ne-am dorit să rămânem doar cu o discuție, am realizat un plan ca urmare a dezbaterilor, focusat pe: reparația capitală în sala de festivități, amenajarea terenului sportiv, identificarea surselor extrabugetare pentru alimentarea elevilor din clasa V-XII. Mai mult decât atât, am decis că urmează să integrăm unele activități în planul liceului: continuarea organizării audierilor publice anuale și la necesitate, identificarea proiectelor și surselor extrabugetare pentru liceu, consultarea elevilor și părinților la luarea deciziilor de către managementul școlii.

Ca urmare a experienței noastre de lucru, recomandăm și altor şcoli să înființeze Consiile de Administrație, să mobilizeze comunitatea și să genereze performanță în educație.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *