Bugetul școlii – platformă de discuție și interacțiune


Fundația pentru Dezvoltare din Republica Moldova, ca partener regional în cadrul proiectului „Școala Mea” implementat de Centrul Analitic Independent Expert-Grup, a organizat audieri publice în 4 școli selectate pentru primul an de proiect. Fiecare din audierile petrecute au fost diferite, chiar dacă au avut aceeași structura ca și organizare si au propus aceleași teme de discuții. De multe ori audierea publica a fost comparată de administrația școlilor cu adunarea generala a părinților sau conferința părinților cum mai este numită în școli. De fapt, audierea publică e un pic altceva. Acel altceva este implicarea, expunerea părerilor și punerea în discuție a bugetului scolii, etc. și nu doar audierea informației fără a avea oportunitatea de expunere.
Audierea din LT „Universum” Sărata Galbena, Hâncești a fost una diferită pentru ca au ales sa o înceapă cu un moment de teatru social emoționant ce viza implicarea părinților si cumva aceasta tendința de participare a persistat pe parcursul întregului eveniment.
După cum a fost regula, directorul școlii, dar și contabilul au vorbit despre executarea bugetului pe anii precedenți, despre planul strategic, etc., dar partea de planificare a proiectului bugetului Liceului Teoretic „Universum” pentru anul 2015 a fost una mai deosebita. Dna Director Anastasia Pascaru a început prin a explica ca își dorește o continuitate a unor activități ce s-au dovedit a fi de succes si care vor necesita investiții financiare, dar totodată a deschis si sesiunea de propuneri din partea părinților pentru planificarea bugetului pe anul 2015.
Reacția participanților a fost confuza inițial. Pe moment foarte puțini au înțeles ca de fapt de propunerile lor concrete si constructive va depinde „construirea” bugetului scolii in care învață copii lor. Era evident ca până în acel moment părinții au avut ocazia sa se expună pe mai multe tematici in cadrul adunărilor de părinți, dar mai puțin pe tema bugetului școlii, pentru aceștia considerau bugetul școlii ca un prerogativ al directorului și cel mult a contabilului.
Confuzia si neîncrederea s-a dizolvat odată cu parvenirea câtorva propuneri de la niște părinți mai îndrăzneți, ceea ce le-a dat curaj si celorlalți sa se expună si sa propună. În special mai multe propuneri au vizat alocarea de resurse pentru îmbunătățirea abilitaților profesorilor, a bazei didactico-materiale, procurarea literaturii metodice şi artistice, care ar îmbunătăți reușita elevilor, procurarea mobilierului școlar modern, care ar corespunde particularităților de vârstă ale elevilor, dotarea sălii de lectură cu literatură artistică, științifică și tehnologii informaționale.
Părinții și directorul scolii au conștientizat necesitatea creării unui centru de excelență pentru elevii dotați, dar au discutat si despre alocări de resurse financiare pentru niște necesitați mai vechi, în special renovarea sistemului de apeduct şi canalizare cu reconstrucția blocurilor sanitare.