Cardurile de raportare –provocare sau oportunitate?


În momentul în care Fundația pentru Dezvoltare din Republica Moldova a fost selectată ca partener regional în cadrul „Școala mea”, activitățile propuse de acest proiect erau inovatoare chiar și pentru noi – organizație a societății civile educaționale existente de mai mult timp pe piață. Lucrurile au devenit mai clare după instruirea pe tema instrumentelor de responsabilizare socială dar în același timp și confuze, pentru că ceea ce se propunea era destul de nou pentru școlile din Moldova.

Audierile publice la LT Gaudeamus din Chișinău

Audierile publice la LT Gaudeamus din Chișinău

Unul din instrumentele de responsabilizare socială discutate și utilizate în cadrul instruirii au fost cardurile de raportare. Cardurile de raportare reprezintă o metodă de diagnosticare, ce ajută la stabilirea „stării” școlii. În completarea lor sunt implicați elevi, cadre didactice și părinți.

Era ideală pentru noi completarea online a cardurilor, însă realitatea ne-a impus să distribuim aceste chestionare și în formă fizică, pentru a putea acoperi un număr cât mai mare de elevi. Cardurile de raportare au fost mai întâi distribuite profesorilor, care urmau fie să le ofere elevilor și părinților, fie să monitorizeze completarea online a cardurilor.

Ca orice lucru nou, Cardurile de Raportare au stârnit reacții pozitive și negative. Întrebările gen „Pentru ce?”, „Când?”, „Cum?”, „La ce bun?,” au fost pe ordinea de zi. Nu au întârziat să apară nici reacțiile din partea elevilor care pe alocuri le găseau complicat formulate și destul de lungi, mai ales pentru copii de clasele 5-6.

Toate aceste momente au fost depășite odată ce s-au oferit explicațiile de rigoare, în plus, a fost de mare ajutor contribuția elevilor din clasele mai mari, care au manifestat un interes și o curiozitate deosebită în a îndeplini aceste carduri, chiar daca pe alocuri aveau și întrebări. Aceasta curiozitate, mai ales în îndeplinirea online a generat un interes special al elevilor față de soarat răspunsurilor lor, de rezultatul care va urma, de contribuția lor personală și multe alte întrebări, la care i-am asigurat ca vor primi răspuns odată ce cardurile vor fi procesate.

Provocările majore întâmpinate la îndeplinirea cardurilor de către elevi au fost accesul la internet si lipsa de timp. O altă provocare a fost implicarea defectuoasă a părinților în completarea cardurilor, ceea ce ne-a demonstrat încă o data cât de neimplicați sunt aceștia în viața școlii și mai ales reticența de a-și expune opinia vis-a-vis de bugetul școlii sau a mecanismelor de implicare în activitățile școlare.

De cele mai multe ori, părinții consideră că este suficient să contribuie material, fără a se implica ca și partener, membru al coaliției sau ca un simplu aliat pentru îmbunătățirea anumitor aspecte asupra cărora părinții ar putea avea influență. Lecția cardurilor de raportare a fost una directă, cu rezultate imediate ce vor fi anunțate si diseminate tuturor celor care au depus efortul să le completeze aceste carduri, dar și celor care au semntat memomrandul și au contribuit la implementarea acestui proiect inovator pentru Republica Moldova.