Cea de-a opta ședință a Consiliului Consultativ „Școala Mea”: cum asigurăm continuitatea activităților de responsabilizare socială și cum măsurăm impactul acestui proces


Pe data de 24 noiembrie 2017 a avut loc cea de-a opta ședință a Consiliului Consultativ al proiectului Școala Mea. Membrilor Consiliului Consultativ i s-a alăturat și Victoria Coroban, jurnalistă la Radio Chișinău și fondatoare a comunității UpGrade – locul de întâlnire al celor inovatori în educație.

Membrii Consiliului Consultativ, împreună cu echipa Expert-Grup și leaderul proiectului „Școala Mea” din cadrul Oficiul Băncii Mondiale din Moldova, Lucia Casap, au discutat despre realizările proiectului în cei patru ani de implementare. Acestea urmează să fie prezentate și publicului larg în cadrul conferinței anuale „Școala Mea” din data de 4 decembrie 2017.

Prezentă recentă la Forumul Global GPSA, desfășurat acum o lună la Washington, Lucia Casap a menționat că „Școala Mea” este perceput la nivel global ca un proiect de succes, iar rezultatele acestuia încă urmează să se amplifice, întrucât responsabilizarea socială este un proces îndelungat care generează impact după cel puțin trei ani, conform estimărilor. Aceast fapt este confirmat și de numărul în creștere a istoriilor de succes și cazurilor de replicare a activităților de responsabilizare socială la nivel de școli și comunități.

Având în vedere că anul 2018 este cel din urmă an de proiect, ședința și-a mai propus să găsească cele mai potrivite modalități pentru a asigura continuitatea activităților de responsabilizare socială în instituțiile de învățământ după încheierea proiectului și, respectiv, diminuarea suportului oficial al echipei „Școala Mea” pentru realizarea acestora. De asemenea, ședința și-a mai propus să genereze idei pentru evaluarea finală a impactului proiectului.

Membrii ședinței au agreat asupra importanței promovării exemplelor pozitive ale școlilor implicate în proiect pentru a fi preluate de școlile non-beneficiare, exemple care devin din ce în ce mai multe. (având în vedere capacitatea proiectului de a acoperi doar număr destul de limitat de instituții de învățământ). Ana Popa, coordonatoarea proiectului, a menționat că istoriile de succes sunt, în prezent, tot mai multe, întrucât rezultatele procesului de responsabilizare socială nu apar imediat, ci durează până la înțelegerea, acceptarea și realizarea acestui proces. Important este că există interes pentru preluarea experiențelor pozitive. „Din ce în ce mai mulți directori ai instituțiilor de învățământ din comunitățile învecinate participă la evenimentele organizate de către școlile beneficiare (instruiri ale Consiliilor de Administrație și audieri publice ale bugetului), pentru a prelua instrumentele de responsabilizare socială și a le implementa ulterior în școlile pe care le administrează.”

Potrivit Anei Popa, echipa „Școala Mea” deja implementează, participă și susține activități care ar asigura continuitatea proiectului. „Începând cu acest an, echipa proiectului a devenit parte a grupului de lucru inițiat de către Inspectoratul Școlar Național, cu scopul de a elabora chestionare pentru evaluarea instituției de învățământ și a cadrelor didactice. De asemenea, la nivel regional sunt create rețele de școli care împărtășesc experiențele pozitive în urma acțiunilor de responsabilizare socială, cum este rețeaua „Parteneriate locale pentru o școală contemporană”, consolidată la nivelul raioanelor Ungheni – Călărași – Nisporeni.”

În ceea ce privește evaluarea impactului proiectului, în cadrul ședinței au fost discutate diverse modalități și indicatori de evaluare. Printre acestea au fost propuse: aplicarea chestionarelor managementului instituțiilor beneficiare privind identificarea schimbărilor la nivelul culturii organizaționale a instituției; aplicarea chestionarelor părților implicate (elevi și părinți) pentru a identifica schimbările de percepție și satisfacția utilizatorilor de servicii educaționale.

De asemenea, pentru a evalua mai bine impactul proceselor de responsabilizare socială a fost propusă și compararea școli beneficiare cu celor non-beneficiare, pentru a măsura o serie de indicatori legați de procese din școli, evaluarea schimbărilor de percepție la nivelul autorităților locale și raionale și analiza structurii cheltuielilor instituțiilor de învățământ pentru a identifica schimbările în liniile de buget destinate unor categorii de cheltuieli.

Toate aceste propuneri urmează să fie analizate și detaliate de către echipa „Școala Mea” pentru a fi incluse în activitățile anului următor.