De ce este nevoie de implicare?


Procesul de optimizare a instituţiilor de învăţământ, realizat în mai multe localităţi din ţară de către autorităţi pentru a gestiona mai bine resursele statului, dar şi de a crea condiţii mai bune pentru desfăşurarea procesului educaţional, a adus în atenţia comunităţilor prioritar acest subiect şi respectiv a discuţiilor despre locul şi rolul care îl are şcoala în comunitate.

Mass-media a relevat multe cazuri când părinţii erau cei care se opuneau închiderii şcolilor, deşi erau de acord că statul suportă prea mari cheltuieli pentru unele instituţii raportat la numărul de elevi. Fie din motiv că aceasta presupune deplasarea copiilor lor în altă localitate şi respectiv apar alte griji, fie că unii profesori îşi pierd locul de muncă. Au fost cazuri cînd anume părinții și nu administrația școlilor a influențat deciziile autorităților locale privind acest aspect.

istorii-de-success-15

Audierea publică la LT „Mihai Eminescu” din s. Slobozia Mare

În cadrul tuturor activităților „Şcoala mea”, am încercat să subliniem că necesitatea implicării nu este doar o opţiune pentru părinți, ci o obligație, care le permite să participe la conturararea direcţiilor de dezvoltare a instituţiei. În general, într-o localitate relativ mică, şcoala este cea mai importantă instituţie publică, cu cei mai mulţi angajaţi şi cu cele mai multe persoane care îi calcă pragul. Majoritatea beneficiarilor acestor activități, fie că era vorba de membri ai coaliţiilor locale, părinţi, agenți economici, au declarat că implicarea lor este imporanată anume pentru că “este vorba despre copiii şi viitorul nostru”, adăugând că“nu o să sărăcim dacă o să contribuim mai mult pentru a investi în acest viitor”.

Conducătorii instituţiilor i-au rugat pe participanţi să comunice mai mult cu copiii dar şi cu profesorii, să vină şi să se expună dacă au anumite posibilităţi de a ajuta şcoala cu resurse adiționale. Un alt motiv al implicării este ar fi anticiparea anumitor probleme ce ţin de reuşita şi motivaţia pentru studiu din partea copiilor, cunoaşterea tendinţelor şi a aşteptărilor din partea elevilor faţă de familie şi şcoală. De asemenea, implicarea părinţilor în procesul decizional şi de gestionare a banilor şcolii îi va responsabiliza pe aceştia nu doar asupra propriilor copii, dar și asupra celoralți.

Această implicare şi comunicare între școală și comunitate trebuie să devină sistematică şi nu ocazională pentru ca acest proces să contribuie la consolidarea încrederii. În același timp, coagularea viziunilor asupra sarcinilor şi soluţiilor pe chestiuni concrete va oferi o și mai mare legitimitate administraţiei instituţiei şi chiar va contribui la formarea unei administraţii mai competente şi active. Este nevoie de o mai mare implicare a aleşilor locali, atît pentru mobilizarea comunităţii cît şi suportul pentru rezolvarea unor probleme concrete cu care se confruntă şcoala.

La nivelul raionului Cahul, semnarea Memorandumul de cooperare „Școala Mea” i-a responsabilizat pe factorii de decizie să-şi onoreze angajamentele lor, iar noi în cadrul acţiunilor am solicitat instituţiilor de învăţămînt să le aducă aminte mai des autorităţilor despre prevederile Memorandumului, pentru a avea o formulă reuşită a implicării tuturor actorilor comunitari în promovarea reformelor educaţionale în aceste instituţii şi nu numai.

Autor: Nicolae Dandiș, Centrul „Pro-Europa” Cahul, partener regional