Doar implicând întreaga comunitate, problemele școlii pot fi rezolvate


Satul Vadul Rașcov din raionul Șoldănești are o populaţie de peste 2000 de oameni şi un gimnaziu de circumscripție cu 195 de copii. Bugetul instituției de învățământ pentru acest an este de aproximativ 2 milioane de lei, iar cel de anul viitor va fi în jur de 2,5 milioane. Aproape două treimi din banii alocaţi de la bugetul de stat sunt direcționați pentru salarizarea cadrelor didactice, restul, pentru materiale didactice sau alte cheltuieli de întreținere. Aceste cifre despre buget le cunoștea anterior doar administrația gimnaziului, iar părinții fie nu le cunoșteau, fie rămâneau indiferenți față de acestea.

Fiind beneficiar al proiectului „Școala Mea” în anul curent, gimnaziul Vadul Rașcov a organizat prima audiere publică a bugetului. Astfel, pentru prima dată bugetul s-a discutat cu comunitatea, iar părinţii au fost atât de implicaţi. Pentru cheltuirea mai eficientă a banilor, managerul le-a cerut tuturor celor prezenți să vină cu propuneri de probleme ce necesită rezolvare stringentă, dar şi cu soluţii.

Unii au cerut mai multe cărţi şi tehnologii informaționale, teren de sport, etc. Printre cei care insistă pentru un teren de sport este şi Robu Gabriel, elev în clasa VII-a, membru al Consiliului Elevilor, care remarcă necesitatea construirii unui teren de sport cu înveliș artificial și echipament pentru sala de sport. El afirmă că implicarea elevilor ar duce la rezolvarea mai rapidă a problemelor, dar recunoaște că au nevoie de organizare. Inclusiv la solicitarea elevilor în cadrul audierii publice consiliul de administrație al școlii a aprobat alocarea resurselor financiare pentru dotarea laboratorul de chimie unde vor fi efectuate experimente la orele de chimie. La fel, în cadrul audierii publice a fost aprobată alocarea mijloacelor financiare pentru reparația aparaturii de sonorizare care va fi folosită la sărbătorile școlare. Din spusele elevilor, audierea publică, a fost realizată nu doar pentru a consulta bugetul pentru anul 2018, dar pentru soluționarea expresă a unor doleanțe ale elevilor,  ceea ce nu s-a mai întâmplat până acum în școală.

Directorul gimnaziului, doamna Rita Negru-Vodă a menționat „realizarea în premieră a audierii publice mi-a permis să cunosc care sunt cu adevărat necesitățile elevilor. Chiar dacă bugetul nu permite mari posibilități pentru procurări noi, unele lucruri pot fi realizate prin proiecte educaționale și sponsorizări, astfel urmează să fie dezvoltate parteneriate cu alte instituții, agenți economici. Important este că am identificat împreună cu comunitatea aceste necesități.”

Cea mai importantă problemă a școlii, care a fost pusă în discuție în cadrul audierii publice este starea acoperișului care deja de doi ani este în proces de reparație și nu poate fi finalizat din motivul insuficienței resurselor financiare. Datorită faptului că la audiere publică a fost prezent președintele raionului Șoldănești, care s-a implicat activ în discuții, s-a discutat posibilitatea alocării din componenta raională a resurselor pentru reparația acoperișului blocului A în valoare de 1200 mii lei.

„Instituția de învățământ trebuie să fie transparentă în acțiunile sale, la fel ca toate structurile de stat, iar consultarea bugetului trebuie să fie obligatorie. Doar împreună ne putem ridica la un alt nivel și face tot ceea ce ne-am propus în domeniul educației, pentru a avea copii talentați, studioși și cetățeni activi și responsabili”, a menționat doamna Rotundu Svetlana, președintele raionului Șoldănești.

Ceea ce a obținut școala după audierea publică, este o mai bună informare a cetățenilor și actorilor interesați despre modul cum se gestionează bugetul instituției, o mai mare satisfacție a elevilor privind rolul lor în viața școlii, dar și susținerea autorităților raionale pentru rezolvarea unei dintre cele mai mari probleme a școlii.

Autor: Centru de Resurse pentru Tineret „Dacia”