Filosofia coaliţiilor locale sau a consiliilor de administraţie în şcoală


Administrarea unei instituţii de învăţământ presupune existenţa unui organ colegial care să analizeze principalele probleme şi necesităţi pentru a găsi soluţii, să gestioneze raţional resursele existente, dar şi să stabilească direcţiile de dezvoltare a acestei instituţii.

Pentru a contribui în această direcţie, în cadrul inițiativei „Şcoala Mea„ au fost constituite coaliții locale în cele patru licee beneficiare din raionul Cahul – LT „Ioan Vodă” din or. Cahul, LT „Mihai Eminescu” din s. Slobozia Mare, LT „Mihai Eminescu” din s. Crihana Veche și LT „M. Sadoveanu” din s. Giurgiuleşti. Coalițiile locale reprezintă grupuri de interes local care includ reprezentanți ai părinților, elevilor, profesorilor și administrației școlii, care să constituie acel nucleu decizional reprezentativ pentru instituţie, iar calitatea și reputația membrilor să fie valabile pentru întreaga comunitate.

În colaborare cu administrația acestor instituţii, ţinând cont de prevederile de atunci ale proiectului Codului Educaţiei, am început să discutăm și să organizăm şedinţe pentru a delega cele mai responsabile şi reprezentative persoane în Consiliile de Administraţie în formula nouă, cadrele didactice să fie desemnate de Consiliul profesoral,  iar cei care le vor reprezenta interesele să fie delegaţi de părinţi, elevi, agenţi economici şi administraţia publică locală.

Am format componenţa nominală şi am organizat sesiuni de informare/instruire cu aceşti membri, explicîndu-le importanţa şi responsabilitatea statutului de membru în Consiliul de Administraţie, care are rol de decizie administrativă în instituţia de învăţămînt.

Argumentele-cheie expuse de reprezentanţii proiectului au fost ca membrii să-şi asume un rol mai activ în discutarea şi aprobarea deciziilor, să fie consolidată echipa administrativă şi să identifice mecanismele optime prin care aceşti reprezentanţi să aibă suportul celora pe care-i reprezintă, dar şi a întregii comunităţi. De asemenea, pentru a nu exista rezerve sau dubii privind calitatea şi competenţa lor, a fost nevoie ca să se ţină cont de pregătirea, integritatea şi implicarea acestor membri în procesul de funcţionare şi dezvoltare a Liceului.

În cadrul instruirilor, s-au prezentat obiectivele proiectului şi aşteptările faţă de membri, pentru a motiva ceilalţi actori comunitari, care pot contribui la dezvoltarea instituţiei să conştientizeze importanţa activităţilor planificate, rolul şi impactul acestora pe termen lung în asigurarea unui proces transparent şi participativ de decizie la nivelul instituţiei.

O lecţie importantă a acestui proces a fost că, deşi în toate instituţiile există Consilii de Administraţie, acestea trebuie să-şi revizuiască componenţa pentru a fi mai reprezentative la nivelul comunităţii, iar rolul elevilor în procesul decizional trebuie să crească. Asumarea responsabilităţii sociale a acestor membri va fi mai reală atunci când ei vor fi informaţi şi instruiţi privind necesitatea reală pentru managementul şcolii a unei astfel de implicări, atît pentru a evita unele suspiciuni faţă de corectitudinea sau transparenţa procesului decizional, cât şi pentru a da o mai mare legitimitate şi suport sub diferite forme, din partea comunității pentru deciziile luate.

Autor: Nicolae Dandiș, Centrul „Pro-Europa” Cahul, partener regional