Importanța parteneriatelor pentru școală. De ce este nevoie de implicare?


Fundația pentru Dezvoltare din Moldova, fiind partener regional al „Școala mea” împreună cu Expert-Grup, a purces la negocieri privind semnarea Memorandumurilor de Colaborare cu patru școli: Liceul Teoretic „Ginta Latină”, Chișinău, Liceul Teoretic „Gaudeamus”, Chișinău, Liceul Teoretic „Universum” din s. Sărata Galbenă, Hâncești și Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din or. Hâncești.

Semnarea memorandulului Școala Mea la Hâncești

Semnarea memorandulului Școala Mea la Hâncești

Cazul la care ne vom referi ține de LT „Mihai Eminescu” din or. Hâncești. Memorandumul de colaborare a fost conceput ca un document multipartit care urma sa fie semnat de reprezentanții liceului, Expert-Grup, reprezentanții Direcției Educație, Primăria orașului si partenerul regional. În cadrul discuțiilor premergătoare semnării Memorandumului, toți actorii au manifestat interes față de activitățile preconizate ale proiectului. Fiecare din ei a fost informat despre ce se preconiza ca și etapă următoare, mai ales că activitățile ulterioare vizau distribuirea unor informații vitale de interes public, dar și pentru că erau activități care au fost puțin sau deloc practicate în Republica Moldova, cum ar fi cardurile de raportare și audierile publice pe tema bugetului școlii.

Între timp, proiectul derula în forță – erau implementate cardurile de raportare și au fost organizate audierile publice pe tema bugetului inclusiv în Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”. Cardurile de raportare reprezintă un instrument de utilizare internă și nu implică decât elevii, cadrele didactice și părinții pe când audierile publice sunt un eveniment unde în afară de părinți, elevi și cadre didactice sunt invitați și reprezentanții administrației publice locale, antreprenori, etc.

Astfel, FAM a organizat audieri publice în toate cele patru școli. Fiecare din audierile petrecute au fost diferite, chiar dacă au avut aceeași structura ca și organizare si au propus aceleași teme de discuții. De multe ori audierea publica a fost comparata de administrația școlilor cu adunarea generala a părinților sau conferința părinților cum mai este numită în școli. De fapt, audierea publică e un pic altceva. Acel altceva este implicarea, expunerea părerilor si punerea in discuție a bugetului scolii, etc. și nu doar audierea informației fără a avea oportunitatea de expunere.

În cazul audierii publice din LT “M. Eminescu” au participat reprezentanți ai tuturor părților interesate și invitate, inclusiv de la Primăria or. Hâncești.

Audierea publică a început cu o prezentare a executării bugetului pe anii precedenți, astfel publicul având oportunitatea de a vedea pe ce au fost cheltuiți banii in anii trecuți și a continuat cu prezentarea stării financiare actuale și a planurilor de investiții pe viitor. Reacția sălii a fost pe măsură, căci puțini se așteptau că vor afla informații atât de detaliate, cu date la care până acum nu au avut acces.

Audierea publică Școala Mea la Hâncești

Audierea publică Școala Mea la Hâncești

Printre vorbitori a fost și primarul Hânceștiului – Alexandru Botnari care a rămas impresionat de deschiderea școlii față de un public atât de numeros și divers. În timpul discursului său, domnul Botnari a salutat organizarea audierii publice ca fiind foarte utilă și benefică pentru comunitatea locală. Acesta a participatși la sesiunea de întrebări și răspunsuri, intervenind în timpul discuțiilor.

Audierea din LT „Universum” Sărata Galbena, Hâncești a fost una diferită pentru ca au ales sa o înceapă cu un moment de teatru social emoționant ce viza implicarea părinților si cumva aceasta tendința de participare a persistat pe parcursul întregului eveniment.

Reacția participanților a fost confuză a începerea audierilor publice. Foarte puțini au înțeles că de fapt de propunerile lor concrete și constructive va depinde „construirea” bugetului scolii în care învață copii lor. Era evident ca până în acel moment părinții au avut ocazia sa se expună pe mai multe tematici in cadrul adunărilor de părinți, dar mai puțin pe tema bugetului școlii, pentru că aceștia considerau bugetul școlii ca un prerogativ al directorului și cel mult a contabilului.

Confuzia si neîncrederea s-a dizolvat odată cu parvenirea câtorva propuneri de la niște părinți mai îndrăzneți, ceea ce le-a dat curaj si celorlalți să se expună. Mai multe propuneri au vizat alocarea de resurse pentru îmbunătățirea abilitaților profesorilor, a bazei didactico-materiale, procurarea literaturii metodice şi artistice, care ar îmbunătăți reușita elevilor, procurarea mobilierului școlar modern, care ar corespunde particularităților de vârstă ale elevilor, dotarea sălii de lectură cu literatură artistică, științifică și tehnologii informaționale.

Părinții și directorul școlii au conștientizat necesitatea creării unui centru de excelență pentru elevii dotați, dar au discutat si despre alocări de resurse financiare pentru niște necesitați mai vechi, în special renovarea sistemului de apeduct şi canalizare cu reconstrucția blocurilor sanitar.