Audierea publică din liceul „Eugen Coșeriu” din s. Mihăileni, Râșcani


Sectorul educațional din Republica Moldova trece printr-un proces amplu de reformare. Una din componentele acestui proces este acordarea unei mai mari autonomii instituțiilor preuniversitare de învățământ, inclusiv celei financiare. În acest context se impun noi practici și instrumente de asigurare a transparenței utilizării banilor publici, crește rolul societății, actorilor comunitari în procesul decizional al școlii. Liceul Teoretic „Eugen Coșeriu” din s. Mihăileni, r. Râșcani a fost selectat printre alte 20 de instituții în cadrul „Școala mea – responsabilizare socială pentru reforma educației din Republica Moldova”.

istorii-de-success-7

Audierea publică la LT Eugen Coșieru, s. Mihăileni

În cadrul acestui proiect a fost organizată la 7 noiembrie 2014, în incinta Liceului Teoretic „Eugen Coșeriu” din s. Mihăileni, r. Râșcani audierea publică cu subiectul „Asigurarea transparenței în elaborarea bugetului instituției de învățământ pentru anul 2015”. Evenimentul a fost precedat de o perioadă activă de pregătire, care a cuprins activități de informare, analiză a procesului bugetar a instituției, asigurarea unei reprezentativități cât mai bune a comunității. La eveniment au participat Consiliul de Administrație a liceului, primarul satului, consilieri locali și raionali, agenți economici din localitate, directori ai instituțiilor bugetare, cetățeni, elevi.

În postură de mediator a fost primarul satului Valerian Cecan, care a menționat importanța evenimentului pentru comunitatea locală, or pentru prima dată în satul Mihăileni se organizează o audiere publică. În același timp domnul Cecan a mai menționat că experiența acumulată în organizarea acestui eveniment va fi extinsă la nivel de comunitate prin organizarea unor audieri publice a bugetului primăriei pentru anul 2015. Dânsul i-a invitat pe toți cei prezenți să ia parte la audierile publice pe proiectul de buget al localității pe 16 noiembrie 2014.

Lilian Șonțu, directorul liceului a prezentat o analiză minuțioasa a procesului bugetar a liceului pentru anii 2012, 2013, 2014. Directorul a explicat formula de calculare a bugetului în funcție de numărul de „elevi ponderați” și sumele care se adaugă la suma de bază.

Dânsul a mai menționat că în ultimii ani liceul a beneficiat de un buget relativ bun, cu toate că în comparație cu media pe țară cheltuielile medii per elev sunt mai mici. Însă din cauza micșorării numărului de elevi, numărul de clase crescând doar cu o unitate, bugetul pentru anul viitor se prezintă a fi unul destul de auster, în condițiile în care pentru plata mărfurilor și serviciilor rămân doar 270.700 lei, sau 10,07% din totalul de cheltuieli: Din acest considerente, nu mai rămân finanțe necesare pentru reparații și investiții capitale.

În dezbateri au parvenit mai multe întrebări cu referire la posibilitatea alimentării elevilor din clasele V-XII, acordarea unor servicii educaționale de pregătire profesională în cadrul liceului, renovarea atelierului liceului, posibilitățile de atragere a unor noi surse extrabugetare ș.a.

La final a fost adoptată o decizie, care conține următoarele prevederi:

  • Redirecționarea economiilor din anul bugetar 2014 în bugetul anului 2015;
  • Înaintarea unor demersuri către Direcția Raională Educație în vederea alocării mijloacelor financiare necesare pentru dotarea liceului cu câte un laborator de chimie, fizică și un cabinet lingofonic pentru studierea limbilor străine.
  • Atragerea fondurilor extrabugetare pentru consolidarea bazei tehnico- materiale și didactice a liceului.

În concluzie, ținem să menționăm importanța acestui eveniment pentru liceul nostru. Ceea ce credem că am obținut, în primul rînd, este o mai bună informare a cetățenilor și actorilor interesați de modul cum se gestionează mijloacele financiare din bugetul instituției.

În același timp am focalizat atenția cetățenilor asupra problemelor cu care se va confrunta instituția în viitor la nivel de asigurare financiară și au fost trasate niște căi de depășire a lor, într-o perspectivă apropiată. Însă audierea desfășurată trebuie să fie doar un început, ea trebuie să devină o parte componentă a procesului decizional în elaborarea bugetului instituției, trebuie elaborat un mecanism de informare periodică a cetățenilor despre executarea bugetului, asigurat un feedback permanent cu cetățenii, or aceasta va permite o mai bună gestionare a mijloacelor bugetare, vom crea condiții pentru atragerea de noi surse și vom asigura o reală transparență a procesului bugetar.

Autor: Tatiana Arapu, director adjunct al Liceului Teoretic „Eugen Coșeriu” din s. Mihăileni, Râșcani