Propunerile unui părinte pentru școli mai bune în municipiul Bălți


Autor: Maxim Burduja, părinte, mun. Bălți

Dezbaterile asupra bugetelor instituțiilor școlare sunt o premieră pentru municipiul Bălți. E salutabilă această inițiativă a administrației Liceului Teoretic „Vasile Alecsandri”, în cadrul proiectului „Școala Mea – responsabilizare socială pentru reforma educației”. Fiind părinte din altă școală și asistând la audierea publică organizată în liceu, cred că audierile publice ar trebui replicate în toate școlile din țară.

Starea actuală a multor instituțiilor de învățământ din țară este precară, fiind cauzată de situația social-economică în republică. Deși în ultimii ani statul s-a implicat activ în reformarea sectorului educațional, există spațiu pentru creșterea suportului în acest domeniu. În contextul resurselor limitate alocate este necesar de a proceda înțelept și chibzuit pentru a putea oferi servicii educaționale la un nivel satisfăcător.

În cadrul audierii, profesorii au solicitat materiale didactice, dotarea claselor cu cele necesare (panouri interactive, table moderne), dar și majorarea salariilor. Din partea elevilor s-a auzit o dorință clară – dotarea cabinetelor cu cele necesare. S-au prezentat poze despre starea curentă în clasele de chimie, fizică, sala sportivă și imagini despre cum ar dori elevii să arate aceste săli. E necesar de a încuraja crearea grupurilor de inițiativă din numărul elevilor care să aibă întruniri, dezbateri la tematica dată.

Administrația liceului a făcut un pas important inițiind aceste audieri publice a bugetului și pe viitor a deschis calea pentru colaborare cu toți actorii în tema dată. E un început bun care trebuie păstrat și pentru aceasta e nevoie de un plan de activități și acțiuni, ca la următoarea audiere publică să fie mai multă lume activă, informată, cu propuneri concrete și clar explicate.

La audierea publică au participat și reprezentanți din partea APL de la Direcția Municipală Educație, dna Dumbrăveanu L. și consilierul municipal Boris Marcoci. Deși autoritățile municipale sunt ocupate cu rezolvarea problemelor curente a instituției, există o reticență în legătură cu trecerea școlilor din municipiu la autofinanțare.

Ca urmare a participării la audierea publică, vin cu următoarele propuneri pentru a spori rezultatele în instituțiile de învățământ din municipiul Bălți:

  • Tiparul în mai multe exemplare a bugetul planificat al școlilor cu veniturile și cheltuielile planificate pe anul 2016. Transmiterea pentru informare către Comitetele părintești și Asociațiile de părinți din instituții;
  • Crearea panourilor pentru afișarea bugetului, sau plasarea afișelor pe panoul informațional din școli;
  • Utilizarea informației de pe ScoalaMea.md cu privire la bugetele detaliate și performanța școlilor; plasarea bugetelor detaliate pe profilul școlilor (deși sunt informații detaliate, informații adiționale de la școli ar fi binevenite;
  • Să se ofere mai multă informație din partea APL cu privire la achizițiile și tenderele desfășurate;
  • Informarea părinților cu privire la existența Asociației de părinți în licee (statut, conducerea, întrunirile planificate, decizii);
  • Darea de seamă publică a fondurilor colectate și cum au fost cheltuite;
  • Informarea părinților despre metodele legale de colectare a fondurilor și evidența bunurilor procurate sau donate;
  • Monitorizare și control continuu din partea administrației școlilor, APL și a părinților asupra calității serviciilor;
  • Crearea Comitetului Municipal al Părinților, care să facă posibil schimbul de experiență între Asociațiile de părinți din diferite școli;
  • Implicarea activă a părinților la luarea deciziilor la nivel local;
  • Conlucrarea administrației școlilor cu Asociațiile obștești pentru a scrie proiecte comune ce vor contribui la atragerea de fonduri ce vor rezolva atât probleme comunitare cât și a școlilor.

Implicarea elevilor, părinților, colectivului didactic și dialogul cu autoritățile este o prioritate majoră ca să ajungem la rezultate mai bune. După părerea mea, o mare parte din comitetele părintești/asociațiile de părinți încă nu au experiența de a-și face vocea auzită. Însă faptul că la această audiere sala a fost aproape plină ar trebui să servească un exemplu și pentru alte școli.