Implicarea comunității în elaborarea și gestionarea bugetului școlii


Context

Inițiativa „Școala Mea” promovează soluții practice pentru implementarea instrumentelor de responsabilizare socială prin includerea cetățenilor în structurile de monitorizare a alocațiilor bugetare pentru serviciile educaționale. În acest context, crearea Coalițiilor locale în şcolile beneficiare a constituit o primă treaptă în procesul de responsabilizare socială a comunităţilor.

Centrul Regional de Dezvoltare Durabilă (CRDD), având calitatea de partener regional în cadrul proiectului „Școala Mea”, alături de Centrul Anaitic Independent Expert-Grup, a asistat informaţional şi metodologic şi a facilitat etapa de constituire şi instruire a membrilor Coalițiilor locale în şcolile beneficiare din raionul Ungheni:  Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, Liceul Teoretic „Ion Creangă”, Liceul Teoretic ”Alexei Mateevici” şi Liceul Teoretic din Sculeni.

istorii-de-success-1

Copii analizând bugetul școlii la Audieri publice de la LT Sculeni

Problema / Oportunitatea

Una din problemele identificate în procesul de implementare a reformei educaționale în Republica Moldova este lipsa unor mecanisme de facilitate a participărții cetățenilor la nivelul instituțiilor preuniversitare care să informeze, să mobilizeze şi să implice comunitatea în soluţionarea problemelor cu care se confruntă şcoala.

Consiliile de administraţie din şcoli nu corespundeau atât prin reprezentativitate, fiind limitate la un număr de membri între 7 și 11, dintre care erau preponderent mai multe cadre didactice, cât şi prin obiectivele propuse, care se rezumau numai la asigurarea aplicării în practică a prevederilor legale, a ordinelor, instrucţiunilor şi regulamentelor elaborate de minister, elaborarea planului anual de activitate, programelor semestriale, analiza periodică a nivelului de pregătire a elevilor, stabilirea măsurilor pentru crearea unui sistem de legătură între şcoală şi familie prin intermediul comitetelor de părinţi, elaborarea și aprobarea regulamentului de ordine interioară al școlii și nimic mai mult.

Reprezentanții autorităților publice locale, organizațiilor societății civile, agenților economii, și altor factori interesți din comunitate nu se regăseau în vechea structură a Consiiului de administrație a școlilor, astfel fiind exclusă contribuția comunității la soluționarea problemelor școlii.

Soluția

„Școala mea” a propus crearea Coalițiiilor locale în patru licee beneficiare din raionul Ungheni ca instrumente/mecanisme participative funcţionale pentru a îmbunătăți dialogul între școală și comunitate în procesul de formare şi gestionare a bugetului, de identificare și promovare a prioritățior de dezvoltare a școlilor, implicit şi de responsabilizare socială a tuturor membrilor comunităţii pentru actul educaţiei.
În luna iulie 2014, cu asistența și consultanța CRDD au fost create Coaliții locale în cele patru licee beneficiare din raionul Ungheni, care funcționează și au o reprezentativitate mai mare a comunității, fiind formate din 13 membri permanenți (director, directori adjuncţi, cadre didactice, părinţi și elevi, autorităţi publice locale, agenți economici, organizații ale societății civile) și 12 – 24 membri supleanți, după cum urmează:

istorii-de-success-2

Rezultate / impact

Obiectivul general al instituirii Coalițiilor locale este de a permite tuturor actorilor comunitari să se implice în elaborarea de politici de dezvoltare a instituțiilor preuniversitare și într-un dialog bugetar sub aspect de reformă educațională și calitate a serviciilor educaționale în vederea creării unui mediu favorabil pentru implementarea inițiativelor de responsabilizare socială.

Participarea întregii comunități în realizarea reformei în sistemul educațional este o soluţie eficientă pentru alocarea şi folosirea resurselor financiare la nivel de instituție și pentru atragerea altor resurse externe la rezolvarea problemelor școlii.

Ideea de materializare a parteneriatului între şcoală şi comunitate prin Coaliții locale implică aptitudini specifice și cunoştinţe pe care părţile implicate trebuie să le cunoască şi să le utilizeze. Succesul Coalițiilor locale este bazat pe legătura permanentă, constantă între agenţii comunitari şi reprezentanţii şcolii. Astfel se realizează un echilibru între schimbare şi continuitate, între specific şi global, între împlinirea individuală şi exigenţele de ordin social.

Coalițiile locale din cele patru licee beneficiare din raionul Ungheni și-au conturat clar atribuțiile, implicîndu-se activ în procesul de consolidarea a parteneriatului școală – comunitate prin:

  • organizarea și desfășurarea evenimentului de semnare a Memorandumul multilateral de cooperare în cadrul proiectului „Şcoala mea – responsabilizare socială pentru reforma educaţiei din Republica Moldova” (Ungheni – 24.09.2014, 130 participanți)
  • participarea la instruirile organizate pentru membrii Coalițiilor locale (Ungheni – 29.09.2014, Pîrlița – 30.09.3024, Sculeni – 01.10.2014, total 122 participanți)
  • pregătirea, mobilizarea comunității, organizarea și desfășurarea audierilor publice ”Banii școlii în vizorul tău” (Pîrlița – 04.11.2014, Sculeni – 05.11.2014, Ungheni – 06.11.2014, total 768 participanți)

Implicarea autorităților publice locale, elevilor, părinților, managementului școlar, comunității de afaceri și altor factori interesați din comunitate în gestionarea bugetelor instituțiilor preuniversitare și soluționarea problemelor cu care se confruntă școala asigură o dezvoltare a încrederii beneficiarilor că unitățile de învățămînt pot satisface standardele de calitate a servciilor educaționale prestate și pot monitoriza eficient deciziile care vizează școala, bugetul și managementul financiar, calitatea și progresul școlii, luînd în considerare sugestiile și recomandările reprezentanților comunității.

Şcoala ca şi organizaţie, pentru a-şi atinge obiectivele, are nevoie de un sistem managerial adecvat care să asigure funcţionarea şi dezvoltarea şcolii ca sistem deschis, aflat în relaţie permanentă cu mediul său exterior, cu comunitatea în care funcţionează. Coalițiile locale compuse din reprezentanții actorilor comunitari doritori de a contribui la implementarea reformelor educaționale au creat medii favorabile pentru buna funcționare a viitoarelor Consilii de administrație ca organe de conducere ale instituțiilor cu rol de decizie în domeniul administrativ, prevăzute în noul Cod al Educatiei al Republicii Moldova, aprobat la 17 iulie 2014 şi intrat în vigoare în noiembrie 2014.

Concluzii

Implicarea comunităţii largi (părinţii, elevii, autorităţi publice locale, sectorul neguvernamental, agenți economici, etc) în mecanismele decizionale şi de consultare precum sunt Coalițiile locale și Consiliile de administrație vor duce la democratizarea sistemului educaţional și implementarea cu succes a reformelor educaționale în Republica Moldova. Această implicare aduce inovaţie, diversificarea ofertei educaţionale şi responsabilizarea celor implicaţi față de gestionarea bugetului și soluționarea problemelor școlii.