Care sunt dificultățile în gestionarea bugetului unei școli?


 Autor:  Consiliul de Administrație din Liceul Teoretic „Nicolae Casso” din com. Chișcăreni,  Sângerei

Sectorul educațional din Republica Moldova trece printr-un proces de reformare. Unul din componentele acestui proces este acordarea unei autonomii instituțiilor preuniversitare de învățământ, inclusiv autonomia financiară. Utilizând noi practici și instrumente de asigurare a transparenței folosirii banilor publici, rolul societății civile în procesul decizional al școlii este în continuă creștere.

Două licee din raionul Sângerei  („Olimp” din or. Sângerei și „Nicolae Casso” din com. Chișcăreni), Liceul „Vasile Alecsandri” din or. Bălți și Gimnaziul „Diomid Gherman” din Risipeni, Fălești, au fost selectate printre alte 20 de instituții să pună în aplicare instrumentele proiectului  „Școala Mea”.

În cadrul proiectului, școlile nominalizate au facilitat formarea Consiliilor de Administrație și Coalițiile Locale. Primul pas după formarea Coalițiilor locale a fost instruirea membrilor acestora. În timpul instruirilor membrii fost familiarizați cu proiectul „Școala Mea” și instrumentele de responsabilizare socială  – completarea Fișelor de raportare, efectuarea Analizei Independente a Bugetelor, desfășurarea Audierilor publice cu privire la bugetele școlilor.

În cadrul acestor instruiri, pe lângă discutarea despre instrumentele de responsabilizare socială, s-au prezentat succesele obținute de școlile care au implementat acest proiect anul trecut. S-a discutat despre problemele cu care se confruntă școlile din regiune, atât în procesul educațional cât și în gestionarea bugetului.

Liceul „Vasile Alecsandri” din mun. Bălți nu se află în autogestiune financiară. În aceste condiții, organizarea audierilor publice pe proiectul de buget 2016 va fi o provocare pentru APL, părinți și corpul didactic. Profesorii însă sunt optimiști și speră că după alegerile locale, autoritățile mun. Bălți se vor conforma solicitărilor asociaților de părinți și pedagogi referitor la autogestiunea financiară, evidențiindu-se importanța colabărării școlilor cu APL.

Din păcate, școlile care se află în autogestiune financiară întâmpină greutăți în gestionarea bugetului. Astfel, atunci când se ajunge la aprobarea proiectului de buget din partea Direcției finanțe raionale, răspunsul este în defavoarea activității instituțiilor școlare.

Cu privire la aceste provocări, partenerul regional Nina Bândiu a adus exemplul școlilor care se confruntau cu aceleași probleme anul trecut, fiind îndrumați să elaboreze petiții către Consiliul Raional, Direcția de Finanțe, astfel soluționând gestionarea bugetului conform legislației în vigoare și nu după placul funcționarilor. În așa mod s-au obținut unele succese, deși mai există provocări din partea specialiștilor de la Direcția Finanțe.

Nina Bândiu a prezentat și exemplul de  la liceul din or. Râșcani, unde șeful Direcției de Învățământ s-a implicat activ, atât în activitatea Coaliției Locale, cât și la desfășurarea Audierilor Publice, sugerându-le să se adreseze cu demersuri la Direcția de învățământ pentru a fi ajutați în măsura posibilităților.

Următorul pas în implementarea proiectului – completarea fișelor de raportare, unul din instrumentele de responsabilizare socială, subliniază importanța asigurării transparenței  utilizării banilor publici, creșterea rolului părinților, elevilor, corpului didactic și a întregii comunități în procesul decizional al școlii.