Managementul celor 20 de școli beneficiare ale proiectului „Școala Mea” la atelierul privind bugetarea participativă în educație


Pe data de 14 iulie 2017 a avut loc atelierul pentru bugetare participativă organizat anual în cadrul proiectului „Școala Mea”. Astfel, peste 40 de reprezentanți ai școlilor beneficiare ale proiectului – directori, vicedirectori și contabili – au avut posibilitatea să discute cele mai importante aspecte ce țin de bugetarea participativă, utilizarea și repartizarea bugetului conform priorităților, dar și să se împartă cu experiența acumulată în implementarea instrumentelor de responsabilizare socială pe parcursul anului curent.

În prima parte a atelierului, Dna Victoria Catanoi, expert în finanțe în cadrul Ministerului Educației, a vorbit despre repartizarea resurselor în bază de priorități, punând în discuție aspecte importante ca: baza legislativ-normativă pentru calcularea bugetului, formulele de calcul ale bugetului, prioritățile instituțiilor de învățământ; dar și a prezentat cifrele cheie privind executarea bugetelor instituțiilor de învățământ primar și secundar general în anul 2016 cu exemple selectate chiar dintre școlile participante la atelier. Făcând o paralelă între Administrația Școlii și Guvern și Consiliul de Administrație și Parlament, Dna. Victoria Catanoi a menționat: „Obiectivul unei instituții de învățământ ar fi desfășurarea unui proces educațional accesibil, calitativ, și în condiții bune. Iar pentru realizarea acestuia este necesară utilizarea economică, eficientă și eficace a mijloacelor financiare de care dispune instituția de învățământ.

Întrucât scopul atelierului a constat în promovarea participării persoanelor interesate în procesul de elaborare a bugetului în educație, Tatiana Savva – economist în cadrul Expert-Grup – s-a axat pe modul în care elevii și părinții se pot implica în procesul de elaborare a bugetelor, mai cu seamă în procesul de repartizare optimală a cheltuielilor pe diferite priorități pentru bugetele școlii. În urma prezentărilor au urmat discuții interesante și informative privind autonomia financiară a instituțiilor de învățământ și problemele cu care se confruntă managerii acestora în contextul actual, identificarea priorităților instituțiilor de învățământ și agrearea acestora cu toți actorii implicați, în special autoritățile raionale, instabilitatea bugetară din anii precedenți care a subminat eforturile instituțiilor de învățământ, etc.

Toți participanții la atelier au susținut că participarea cetățenilor în procesul bugetar este o componentă importantă în asigurarea transparenței cheltuirii banilor publici în educație, iar în majoritatea instituțiilor pe care aceștia le administrează aceste principii deja sunt aplicate. Experiențele proprii au putut fi împărtășite în cadrul unui panel separat, menit să creeze o comunitate a școlilor-beneficiare și o platformă de comunicare pentru acestea. În afară de practicile de bugetare participativă aplicate, participanții au discutat și au împărtășit experiența privind: colaborarea cu autoritățile raionale și locale, implementarea fișelor de implicare și modul în care urmează să fie aplicate rezultatele colectate, modalitățile de a atrage atenția și sprijinul elevilor, părinților și autorităților în procesul educațional. Unul dintre cele mai dureroase aspecte pare să fie dificultatea de a atrage părinții în activitățile școlii, despre care au menționat mai mulți directori, în special din localitățile rurale mici. În același timp, majoritatea participanților au fost de acord că doar prin eforturi continue aceștia pot fi atrași de către managementul școlar, iar unii directori chiar au povestit despre modalitatea în care se colaborează: în unele cazuri comitetele părintești sunt mai active și se acționează prin intermediul lor, alteori părinții preferă să se expună în mod anonim, etc.

De asemenea, participanții au primit și unele recomandări de la partenerii regionali ai proiectului „Școala Mea” pentru audierile publice ale bugetului instituției de învățământ ce urmează să fie organizate în luna octombrie a anului curent. Doamna Nina Bândiu, partener regional în cadrul Centrului CONTACT Bălți, a menționat: „Atunci când administrația școlii este susținută de părinți, iar problema apare ca o problem comunității, nu doar a managementului școlar, autoritățile par mult mai deschise să se implice în viața școlii. Din această cauză ele trebuie invitate la audierile publice ale bugetului, iar instituțiile care au făcut-o au obținut rezultate bune.

 

Pentru a mai multe poze accesați pagina de Facebook ScoalaMea.