Care sunt lecțiile învățate din activitatea în școli


Începând cu septembrie 2014, echipa Centrului Regional CONTACT a organizat activitățile proiectului „Școala mea – responsabilizare socială pentru reforma educației din Republica Moldova” în patru licee beneficiare:

  • Liceul Teoretic „Liviu Damian” or. Râșcani;
  • Liceul Teoretic „Eugen Coșieru”, s. Mihăileni, r. Râșcani;
  • Liceul Teoretic „Alexandru Agapie”, com. Pepeni, r. Sângerei;
  • Liceul Teoretic „Alecu Russo”, com. Sângereii Noi, r. Sângerei;

Am activat eficient în trei din liceele menționate mai sus: „Liviu Damian”, „Eugen Coșieru” și „Alexandru Agapie”. Corpul profesoral din aceste licee beneficiază de o administrație iscusită, tolerantă, profesionistă și cu abilități excelente de organizare. Aceștia au fost receptivi, ajutând-ne la organizarea tuturor activităților planificate.

Ușurința cu care am lucrat cu membrii Coalițiilor Locale din aceste trei licee merită menționată. Aceștia au fost foarte activi în timpul instruirilor, alegând Comitetul Organizatoric pentru desfășurarea Audierilor Publice, au participat la alcătuirea planului de activități, fiecare delegându-și câte o activitate de realizarea căreia au fost responsabili. Audierile publice au fost organizate datorită Comitetului Organizatoric, care a colaborat cu Consiliul de Administrare, și care s-au desfășurat la un nivel corespunzător, fiecare membru al coaliției locale îndeplinindu-și cu responsabilitate însărcinările asumate.

În cadrul activităților din aceste licee, am remarcat atitudinea managerului față de colectivul profesoral și reacția pozitivă a acestora. Ținem să remarcăm și strânsa colaborare a Autorităților Publice Locale (APL) cu școlile din raionul Râșcani. La Liceul „Eugen Coșieru” din satul Mihăileni spre exemplu, primarul este membru al Coaliției, fiind și moderator al audierilor publice. Tot la audierea publică din Mihăileni, elevii au venit cu diverse propuneri – facilitarea alimentării contra-plată a elevilor din clasele V-XII, renovarea atelierului de educație tehnologică etc., iar administrația a luat act de aceste propuneri, oferindu-și disponibilitatea rezolvării acestor chestiuni.

Afiș audieri publice: LT Eugen Coșieru, s. Mihăileni

Afiș audieri publice: LT Eugen Coșieru, s. Mihăileni

La Liceul „Liviu Damian” din or. Râșcani, șeful Direcției Generale Educație a acceptat să fie membru al coaliției și a venit cu un cuvânt de salut față de cei prezenți la audieri, îndrumându-i să se implice mai activ în viața școlii, să-și expună opiniile și să vină cu propuneri concrete.

Totuși, spre regret, în raionul Sângerei, colaborarea între APL și liceu nu a fost tocmai productivă. Deși activitățile au fost organizate satisfăcător în liceul „Alexandru Agapie” din comuna Pepeni, acestea ar putea merge și mai bine dacă ar avea susținerea APL. Din cele observate la liceele din r. Râșcani, unde există o conlucrare strânsă între APL, direcția de învățământ și părinți, lucrurile stau mult mai bine. Managerii de licee de aici s-au convins de importanța audierilor publice, unde au discutat cu cetățenii, i-au informat despre cheltuielile efectuate și cele planificate, au audiat opiniile și propunerile parvenite de la ei, astfel, munca le-a fost ușurată în momentul întocmirii bugetului, și în același timp a fost facilitată și o conlucrare deschisă și productivă cu părinții.

Un exemplu demn de luat în seamă sunt părinții elevilor de la liceul „Liviu Damian” din or. Râșcani, care au propus constituirea unui grup de inițiativă a cetățenilor care să înainteze demersuri către Consiliul Raional, pentru a fi ajutați să rezolve problema ce ține de construcția blocurilor sanitare în interiorul liceului, din momentul în care această problemă nu poate fi rezolvată numai cu resursele financiare ale liceului și nici cu banii parveniți din cadrul unui proiect extern.

istorii-de-success-6

Mai dificilă a fost activitatea noastră în liceul „Alecu Russo” din comuna Sângereii Noi. Deși profesorii din acest liceu s-au arătat extrem de receptivi la activitățile proiectului „Școala Mea”, conducerea instituției s-a arătat mai puțin dispusă să colaboreze, astfel că am discutat cu ei doar la demararea proiectului și în timpul desfășurării Audierilor publice. Totuși, la desfășurarea activităților din proiect, am fost asistați de către șefii adjuncți și membrii colectivului, care au fost foarte receptivi. De asemenea, părinții au fost mai mult decât activi în a propune soluții pentru îmbunătățirea procesului de studiu.

În opinia noastră, problemele școlilor vor fi rezolvate doar atunci când în fruntea instituției de învățământ stă un director/manager profesionist și receptiv la proiecte și inițiative noi. De asemenea, este nevoie de o colaborare între administrația școlilor cu APL, este nevoie de transparență în toate activitățile școlii și este nevoie de implicarea întregii comunități, pentru ca reforma educației în Republica Moldova să aibă loc cu succes.