Consiliul de administrație al școlii – instrument democratic de conducere și administrare a bugetului


Reforma în sistemul educațional din Republica Moldova vizează schimbări care afectează cel mai mult principalii beneficiari, adică elevii, care își doresc o educație de calitate și un număr sporit de șanse de afirmare. Un aspect pozitiv al reformei în sistemul educațional este introducerea pe scară largă a formulei de finanţare per capita. Această abordare permite eliminarea decalajelor precedente dintre instituţiile şcolare, asigurând o distribuire echitabilă şi egală a resurselor financiare pentru fiecare elev. Un alt efect al noii formule de finanţare este instituirea unui regim competitiv pentru managerii şcolilor, astfel fiind stimulaţi să îmbunătăţească calitatea procesului de instruire, atrăgând mai mulţi elevi şi, respectiv, mai multe resurse. Al treilea aspect important este crearea unui instrument participativ de conducere și administrare a banilor școlii, stipulat  în noul Cod al educației. Este vorba de Consiliile de administrație ale școlilor.

Pe parcursul anului 2015 Centrul Regional de Dezvoltare Durabilă (CRDD), în calitate de partener regional în cadrul proiectului „Școala Mea”, alături de Centrului Analitic Independent Expert-Grup a asistat informațional şi metodologic şi a faciilitat  etapa  de constituire şi instruire a membrilor Consiliilor de administrație în patru şcoli beneficiare din raionul Ungheni:  Liceul Teoretic „Gh. Asachi”, Liceul Teoretic „V. Alecsandri”, Liceul Teoretic „A. Puskin” şi gimnaziul „I. Vatamanu”, Pîrlița.

Chiar dacă pînă în acest moment Ministerul Educației al Republicii Moldova nu a adoptat încă Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a Consiliilor de administrație din unitățile de învățămînt preuniversitar, Proiectul „Școala Mea” vine să ofere consultanța și asistența necesară pentru buna funcționare a Consiliilor de administrație în spiritul noii legislații.

În cadrul instruirilor organizate de către CRDD pentru membrii Consiliilor de administrație, s-a discutat mult despre rolurile și competențele Consiliilor de administrație prevăzute în Codul educației și s-a ajuns la concluzia că noua lege ridică în fața membrilor Consiliilor de administrație multe provocări, care le fac misiunea mai interesantă, și în același timp mai dificilă. La întrebarea de ce ar trebui să devii membru al Consiliului de administrație, participanții au răspuns:

  • Consiliul de administrație este o instituție a cărei prestație poate să influențeze viitorul școlii ca instituție;
  • Consiliul de administrație prin lege are atribute manageriale autentice deținînd controlul asupra resurselor umane, materiale și financiare din școală;
  • Consiliul de administrație participă la elaborarea strategiei de dezvoltare instituțională;
  • Consiliul de administrație contribuie la consolidarea rolului școlii de instituție centrală a comunității, care oferă servicii educaționale de cea mai bună calitate și contribuie la soluționarea problemelor comunității;
  • Consiliul de administrație – elementul de coeziune socială care reunește reprezentații comunității pentru oferirea serviciilor educaționale de calitate și asigurarea managementului resurselor umane și financiare în școală.

Membrii Consiliilor de administrație din cele  patru instituții preuniversitare din raionul Ungheni au identificat și cîteva principii importante care stau la baza activității Consiliilor de administrație, și anume:

  • Voluntariatul – participarea în cadrul ședințelor Consiliilor de administrație nu este remunerată
  • Transparența – selectarea membrilor Consiliilor de administrație și activitatea Consiliilor de administrație trebuie să fie transparente, sprijinind implicarea în procesul decizional a părților interesate și asigurînd publicarea deciziilor și rapoartelor de activitate
  • Implicarea comunității – majoritatea membrilor Consiliilor de administrație sunt reprezentanții comunității
  • Eficiența și eficacitatea – efecte maxime cu resurse materiale și financiare existente.

Membrii Consiliilor de administrație din cele 4 școli din raionul Ungheni au recomandat  elaborarea și aprobarea unui Cod de conduită a Consiliilor de administrație, fapt ce îi va ordona și responsabiliza mai mult pe membrii Consiliilor de administrație.

Respectarea principiilor și a unor norme de conduită specifice Consiliilor de administrație din școli duce la asigurarea unei administrări corecte a școlii, bazată pe respectarea drepturilor fundamentale  ale copiilor de a avea acces la o educație de calitate.

Așadar, pentru a crea premisele necesare asigurării calităţii în educaţie şi a utilizării eficiente a resurselor, implicarea şi responsabilizarea socială, pe de o parte, precum şi gândirea strategică şi controlul, pe de altă parte, duc la implementarea reformelor educaționale și democratizarea sistemului educaţional, fiindu-i  conferit şcolii rolul de principal factor de decizie, asigurat prin participarea şi consultarea tuturor actorilor comunitari.

Studiu de caz elaborat de echipa CRDD Ungheni. E-mail: crdd_ungheni@yahoo.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *