Instituțiile beneficiare ale „Școala Mea” din 2014 continuă practicile de succes


Autoare: Svetlana Ciobanu și Liliana Tincu | Centrul Regional de Dezvoltare Durabilă

Liceele „Mihai Eminescu” și „Alexe Mateevici” din or. Ungheni, beneficiare ale inițiativei „Școala Mea” din 2014, au continuat adoptarea unei atitudini pro-active și constructive, implicând-se în gestionarea transparentă a bugetului școlii, dar și în atragerea fondurilor externe pentru acoperirea necesităților instituției. Cifrele din tabelul de mai jos vorbesc de la sine despre gradul sporit de implicare a Consiliilor de Administrație în soluționarea problemelor școlii prin atragerea resurselor financiare din exterior:

tabel

Așadar, Consiliile de Administrație din aceste două licee s-au convins despre necesitatea și importanța responsabilizării elevilor și părinților față de viața școlii și au continuat să implementeze două instrumente de responsabilizare socială însușite în cadrul Proiectului „Școala Mea” – fișele de raportare și audierea publică,, pentru direcționarea bugetului la necesitățile și aspirațiile celor care beneficiază de serviciile școlii.

Într-o discuție cu directorii celor două școli –  Lionora Filipovici de la liceul „Mihai Eminescu” și Romeo Ciuperca de la liceul ”Alexie Mateevici”:, aceștia ne-au relatat despre rolul implicării Consiliilor de Administrație în procesul de responsabilizare socială a membrilor comunității.

Care a fost impactul Proiectului „Școala Mea” asupra membrilor Consiliului de Administrație?

Lionora Filipovici: Proiectul „Școala Mea” este un exemplu elocvent de promovare a transparenței, informare a actorilor comunitari despre problemele școlii și de implicare directă a tuturor partenerilor educaţionali în luarea deciziilor la nivelul școlii.

Romeo Ciuperca: Proiectul „Școala Mea” a stimulat participarea și implicarea în primul rând a Consiliului de Administrație în elaborarea bugetului școlii și atragerea surselor suplimentare pentru acoperirea necesităților școlii. Prin intermediul audierilor publice, Consiliul de Administrație a reușit să atragă de partea sa mai mulți actori comunitari și să-i responsabilizeze pentru a se implica în soluționarea problemelor școlii.

Cum credeți, ce abilități și cunoștințe obținute de membrii Consiliului de Administrație în cadrul instruirilor i-a ajutat să convingă comunitatea că este necesar să se implice în viața școlii pentru a soluționa problemele ei?

Lionora Filipovici: Datorită participării la instruirile organizate în cadrul Proiectului „Școala Mea”, membrii Consiliului de Administrație au acumulat competențe de comunicare în echipă, și-au dezvoltat abilități de analiză și au învățat cum să prioritizeze acțiunile conform necesităților instituției. Însă cel mai important este că membrii Consiliului de Administrație au acumulat experiență practică privind convingerea actorilor comunitari de a susține o idee sau o inițiativă care vizează viața școlii.

Romeo Ciuperca: Instruirile la care au participat membrii Consiliului de Administrație i-au învățat cum   să comunice eficient, cum să interacționeze cu alți actori comunitari și cum să asigure diseminarea rezultatelor și succeselor.

LT M.Eminescu Fise de raporate 2016

Ce activități de amploare au avut loc în școală și cum s-a implicat Consiliul de Administrație?

Lionora Filipovici: Prima audiere publică privind bugetul școlii a fost organizată în liceul nostru în anul 2014 în cadrul Proiectului „Școala Mea” și a fost o experință reușită. În anii 2015 și 2016, Consiliul de Administraţie a decis să continue implementarea instrumentului de responsabilizare audirea publică, precum și fișele de implicare, ceea ce i-a permis, spre exemplu, să facă o comparație între rezultatele fișelor de implicare din acești 2 ani și să observe anumite progrese.

Audierile publice sunt foarte utile, fiindcă stimulează dialogul între utilizatorii serviciilor educaționale și favorizează procesul de identificare a soluțiilor pentru problemele existente în școală (acordarea serviciilor educaționale de ajutor pentru copiii din familiile social-vulnerabile; premierea elevilor la sfârşit de an şcolar; organizarea concursurilor interne: Balul Bobocilor; Elevul Anului; Crăciunel şi Crăciuniţa; participarea la Campania de salubrizare a spaţiilor publice). La inițiativa Consiliului de Administrație a fost depus spre finanțare la Fundația Comunitară Ungheni și implementat în iunie – iulie 2015 proiectul ”Un spațiu frumos amenajat este și bine protejat”.

Romeo Ciuperca: La inițiativa Consiliului de Administrație anual se organizează în liceu Ziua uşilor deschise și audieri publice. Pentru a implica părinții mai activ în viața școlii  a fost creat clubul tinerilor părinţi și s-a organizat în 2015 tabăra de vară “Indiferent de gen, confesiune şi etnie, avem dreptul la copilărie”:

Care sunt cele mai mari realizări ale Consiliului de Administrație din școala Dvs. în ultimii 2 ani?

Lionora Filipovici: Consider că cea mai mare realizare a Consiliului de Administrație este conștientizarea necesității de informare și implicare a factorilor interesați din comunitate în soluționarea problemelor școlii. Ca rezultat, anual Consiliul de Administrație organizează audieri publice privind bugetul școlii și încurajează, în special profesorii, elevii și partenerii educaționali pentru atragerea surselor financiare din exterior în vederea soluționării problemelor școlii. Primul proiect ”Un spațiu frumos amenajat este și bine protejat” a fost implementat în 2015 cu finanțare de la Fundația Comunitară Ungheni.

O altă realizare este „banca de idei” care reprezintă un instrument funcțional de comunicare cu utilizatorii de servicii educaționale și o bază de date care stochează toate ideile creative înaintate de partenerii educaționali și utilizatorii de servicii educaționale privind modernizarea școlii și îmbunătățirea serviciilor educaționale în cadrul școlii. Aceste idei colectate inspiră mult Consiliul de Administrație la acțiuni concrete și îi ajută să mobilizeze comunitatea la soluționarea problemelor școlii.

Romeo Ciuperca: Consiliul de Administrație a reușit să convingă mai mulți actori comunitari să se implice la reparaţia, dotarea cu utilaj a blocului alimentar și deschiderea în Centrul de resurse a ludotecii „Paradis”. O realizare destul de importantă este că a fost creată o bază de date a partenerilor edicaționali și actorilor comunitari care au manifestat interes de a se implica în viața școlii și care de fiecare data cînd apare necesitatea se implică în soluționarea problemelor școlii.

LT M.Eminescu_Implementare Proiect_2015d

Ce așteptări aveți în prezent de la Consiliul de Administrație?

Lionora Filipovici: Îmi doresc foarte mult ca membrii Consiliului de Administrație să vină cu propuneri şi idei inovatoare de îmbunătăţire a mediului şcolar, care să se regăsească în acea „bancă de idei” pe care am inițiat-o în cadrul școlii și anual una câte una să le realizăm împreună cu partenerii educaționali.

Romeo Ciuperca: Mi-aș dori ca să vină mai multă inițiativă din partea Consiliului de Administrație și să se implice activ în toate activităţile instituţiei şi comunităţii.

Ce sfaturi ați da Consiliilor de Administrație din școlile care nu au beneficiat de Proiectul „Școala Mea”?

Lionora Filipovici: Aș recomanda Consiliilor de Administrație să implementeze cel puțin unul dintre  instrumentele de responsabilizare socială (fișe de raportare, audieri publice, analiza independentă a bugetului), fiindcă aceste instrumente ne ajută foarte mult să vedem carențele și să depășim dificultățile în procesul de administrare a unei instituţii şcolare.

Romeo Ciuperca: Școlilor care nu au beneficiat de Proiectul „Școala Mea” le-aș sugera să utilizeze instrumente și tehnici de implicare a comunității în soluționarea problemelor școlii și să informeze utilizatorii de servicii educaționale despre bugetul școlii. Chiar dacă la prima vedere este foarte dificil să le vorbim actorilor comunitari despre buget și să-i convingem să se implice în viața școlii, informînd comunitatea despre problemele și performanțele școlii, vom ajunge la un moment cînd cetățenii vor conștientiza că școala este a tuturor și fiecare poate contribui ca rezultatele școlii să fie cele mai bune.


În concluzie, Școala și comunitatea reprezintă o forță, iar liantul dintre acestea este asigurat de Consiliul de Administrație. Este foarte simplu de condus o școală și de administrat bugetul unei școli atunci cînd fiecare din cei prezenți direct sau indirect în școală își înțeleg rolul pe care îl au și transmit mai departe mesajul că școala este a comunității, iar cetățenii sunt cei care decid cum să arate școala lor. Implementarea instrumentelor de responsabilizare socială (audieri publice, fișe de implicare) și a tehnicilor de comunicare și consultare (banca de idei, baza de date, etc) a actorilor comunitari stimulează interesul comunității față de ceea ce se întîmplă în școală.

De asemenea, este de apreciat că în baza consultărilor cu beneficiarii serviciilor educaționale, Consiliul de Administrație ia decizii în domeniul administrativ, aprobă planul de dezvoltare a școlii și avizează bugetul ei, luâd în considerare necesitățile și doleanțele elevilor, părinților și pedagogilor, asigură  gestionarea resursele financiare provenite din alte surse decât cele bugetare în mod transparent, reușește să sensibilizeze comunitatea ca să se implice în soluționarea problemelor școlii.