La liceul din s. Puhoi, banii de la Bugetul de Stat întârzie să ajungă


Autor: Gabriela Ojog, Fundația pentru Dezvoltare din Republica Moldova
Editat: Radu Marian, Ana Popa – echipa Școala Mea


Finanțarea școlilor din Bugetul de Stat pentru 2015 a devenit o adevărată provocare pentru multe școli din țară, iar Liceul Teoretic din s. Puhoi nu este o excepție. Chiar dacă majoritatea școlilor din țară, inclusiv această instituție, au trecut la finanțarea per elev, valorificarea tuturor mijloacelor alocate rămâne a fi o problemă greu de depășit. În aceste condiții, implicarea Consiliului de Administrație al școlii în procesul de bugetare este inevitabilă în soluționarea acestor situații destul de dificile.

Pentru anul financiar 2015, Liceul din Puhoi a avut un buget planificat de 6,02 milioane lei. Din suma bugetată, cu excepția cheltuielilor curente,  Liceul a planificat și alte cheltuieli pentru mijloace fixe, materiale didactice, materiale de uz gospodăresc, care sunt inevitabile pentru buna funcționare a liceului și care au fost selectate în conformitate cu doleanțele elevilor și părinților. Administrația școlii a făcut toate demersurile și justificările necesare către autorități pentru efectuarea cheltuielilor menționate, în valoare de 200 000 lei, care deși au fost acceptate către plata de Trezorerie,  însă suma respectivă nu a fost transferată nici până astăzi.

În aceste condiții, un sold de 555 400 lei din anul 2015 nu a putut fi valorificat de către Liceu, iar până în acest moment nu se  cunoaște dacă aceste mijloace financiare vor putea fi valorificate ulterior, din lipsă de resurse la nivel central  Această cifră reprezintă circa 9.3% din bugetul total, o pondere semnificativă pentru orice școală, luând în considerație faptul că instituția nu trebuie doar să supraviețuiască, ci să se dezvolte și să ofere servicii pe măsura așteptărilor comunității.

Problema finanțării școlii a fost discutată pe larg și în cadrul instruirii Consiliului de administrare al liceului, organizat în cadrul inițiativei „Școala Mea”. Directoarea instituției, Maria Soltan, a menționat că Consiliul de administrare a școlii a fost implicat și la etapa de planificare a cheltuielilor și că procurările planificate erau indispensabile pentru desfășurarea unui proces educațional de calitate. Din acești bani urmau să fie procurate materiale didactice pentru organizarea lecțiilor de fizică, tabla interactivă, inventar sportiv, ceea ce indiscutabil avea să contribuie la organizarea unor lecții mai interesante, dinamice și interactive.

Aceasta situație de lipsă de resurse financiare, care de fapt aparțin școlii, a fost discutată de mai multe ori la diferite nivele, inclusiv în cadrul Consiliului Raional,  Direcției raionale de învățământ, în cadrul diferitor ședințe si întâlniri pe tematica educațională, însă cu toate acestea, soluții nu au fost identificate.

Executarea bugetului și valorificarea deplină a resurselor alocate către școală vor fi și printre  temele abordate și prezentate de către Administrația liceului în cadrul audierii publice, care va fi organizată odată cu începerea anului școlar. De fapt, administrația mizează foarte mult pe acest eveniment, pentru că va consolida o platformă de comunicare și implicare a membrilor comunității: părinți, elevi, administrația publică locală și raională, mass media, etc. Toți cei prezenți la audierea publică vor avea posibilitatea să se expună vis a vis de situația creată, să ofere propuneri și soluții pentru îmbunătățirea procesului educațional în liceu. În plus, o dată cu prezența la eveniment și a autorităților raionale și locale, cetățenii vor putea pune presiune pe aceștia, în bunul spirit al responsabilizării sociale.

Suntem convinși că doar cu implicarea membrilor comunității, cu decizii informate și luate prin consens, liceul va putea depăși dificultățile create.