Liceul Teoretic din Puhoi – ambasadorul instrumentelor de responsabilizare socială în raionul Ialoveni


Liceul Teoretic din Puhoi, unul din beneficiarii proiectului Școala Mea în anul 2016 a devenit un exemplu demn de urmat la nivel comunitar în ceea ce privește transparența, deschiderea față de comunitate și implicarea în procesul decizional. Pe poziția de învățăcel în cel de-al treilea an de implementare al proiectului, liceul a devenit în prezent unul din ambasadorii instrumentelor de responsabilizare socială la nivel raional, continuând să implice noi școli și să împărtășească experiența de succes acumulată în cadrul proiectului.

Astfel, instituția și-a relatat istoria de succes în cadrul unui seminar teoretico-practic în colaborare cu Direcția Generală Educație Ialoveni, organizat în martie 2017, în liceul din Puhoi. A fost o activitate dedicată instrumentelor de responsabilizare socială care au sporit considerabil transparența instituției și calitatea procesului educațional, contribuind la un management instituțional eficient.

În cadrul seminarului a fost discutat fiecare dintre instrumentele de responsabilizare socială: cardurile de raportare, audierele publice, analizele bugetului, au fost discutate reușitele în implementarea acestora, dar și provocările cu care s-a confruntat liceul în tot acest proces și felul în care managementul instituției a îmbunătățit procesul de implicare a comunității în procesul decizional din liceu.

La seminar au participat peste 35 manageri ai instituțiilor de învățământ din raionul Ialoveni, reprezentanți ai Direcției Generale Educație, autorități publice locale, elevi, părinți și cadre didactice din liceu, care au contribuit calitativ la discuții și au adaugat valoare propunerilor managementului liceului. Mulți dintre participanți, inspirati de experiența liceului au hotarit să inițieze implementarea anumitor instrumentelor de responsabilizare socială sau elemente ale acestora independent, în calitate de proiect pilot, pentru ca ulterior să se alăture marii familii a proiectului „Școala Mea”.

Reprezentanții liceului au menționat că asigurarea continuității implementarii instrumentelor de responsabilizare socială a fortificat imaginea și transparența instituției în timp, a contribuit la implicarea sistematică și activă a comunității, a oferit o dimensiune nouă de colaborare cu autoritățile publice de nivel local și central. Această instituție a demonstrat comunității din care face parte, dar și altor școli din raion că eforturile comune si implicarea comunitară bine organizată, face ca școala să devină cu adevărat importantă pentru întreaga comunitate și nu doar pentru cei care muncesc sau învață în ea.

Autor: Gabriela Ojog, Fundația pentru Dezvoltare din Republica Moldova