Ludmila Rîșcanu, o profesoară din Căinari, ajută elevii să se implice în rezolvarea problemelor comunității


14550813625_b758501e76_z

Foto simbol: profesoară într-o școală din Moldova, EU Neighbourhood Info Center, Flickr

Ludmila Rîșcanu, profesoară de limba română din liceul „Alexe Mateevici” din Căinari, r. Căușeni, ne povestește despre cum se implică, împreună cu elevii săi, în rezolvarea problemelor școlii și comunității:

”Sunt profesoară de limba și literatura română și activez în liceu de 5 ani. Am încercat la lecții să-i învăț pe elevi că unele problemele din societate se pot rezolva urmărind anumiți pași, pornind chiar de la noi. Să nu așteptăm să vină cineva și să ne ofere soluția, ci noi să o căutăm și să o cerem de la organele competente. I-am învățat cum să ceară și de la cine.

Astfel în 2013, după depistarea unei probleme majore în comunitatea noastră – gunoiștile neautorizate, am schițat împreună cu elevii o hartă cu locurile necesare de curățat și printr-un demers spre consiliul local, am obținut saci, mănuși, mijloc de transport pentru evacuarea deșeurilor. Dar, din lipsa unei infrastructuri, starea inițială de dezordine a revenit înapoi, după puțin timp.

La fel, îi învăț cum să țină un discurs persuasiv, au participat și la adunările orășenești pentru a sensibiliza populația în unele probleme. La lecții, interpretând valorile literar-artistice, îi încurajez să-și expună opinia proprie, chiar dacă e în contradicție cu a unui critic literar sau cu părerea mea. Le cer doar să argumenteze, iar când au ceva de criticat, să critice opinia, și nu persoana. Cu elevii de la gimnaziu am participat anul acesta la proiectul „Energie și biomasă”, implicându-i pe elevi în luarea de interviu, în scriere de proiecte, în cercetare și investigație.

Mai sunt și alte activități, dar ceea ce ne preocupă acum pe noi este că, deși suntem în lista școlilor ce au fost alese de Minister pentru reparație capitală, noi încă mai pierdem bani pe căldura neeficientă, geamurile sunt deteriorate, sunt fisuri mari în pereți. Acești bani ar fi utili pentru alte probleme ale liceului. Doar proiectarea a durat un an. Noi , profesorii am devenit deja pesimiști. Cum am putea accelera procesul? Am vrea să organizăm și noi o Audiere publică, dacă ar putea ajuta. Am pornit un proiect pentru instalarea unui cazan pe biomasă, dar s-a oprit, va continua după repararea clădiri. Între timp noi înghețăm, cheltuim bani pentru gaz, încălzind și aerul de afară.

Esențialul e că dorim să schimbăm situația în mai bine, o doresc și elevii, însă ne lipsește de multe informația și metode mai eficiente.”

Nouă nu ne rămâne decât să admirăm spiritul de inițiativă și înțelepciune a doamnei Rîșcanu și a elevilor de la Căinari și să-i îndemnăm să organizeze Audierile publice. La fel, îndemăm toate școlile din țară să organizeze audierile publice – exerciții civice care ajută administrația școlii să implice cetățenii în rezolvarea problemelor școlii și comunității.

Ghidul de organizare a audierilor publice poate fi accesat aici.