Parteneriatul școală-familie va favoriza o educație de calitate


Autor: Nina Bîndiu, partener regional, Centrul „Contact” Bălți

Familia și școala reprezintă elementele cheie care influențează formarea și dezvoltarea personalității copilului. Astfel, colaborarea dintre acești doi piloni este crucială în dezvoltarea unui proces de educație mai bună pentru copii. În timpul instruirilor membrilor Coalițiilor Locale din cadrul inițiativei „Școala Mea”, a fost abordată și problema colaborării Consiliilor de Administrare cu părinții, elevii, și respectiv implicarea lor în viaţa şcolii.

În condițiile în care foarte mulți părinți sunt plecați peste hotare, iar copiii rămân în grija buneilor, rudelor sau chiar a vecinilor, procesul de educație și instruire este semnificativ afectat. Mai mult, se pune accent pe valorile materiale, și nu cele educative, interpersonale.

Analizând practica mea ca partener regional pe parcursul acestor ani de implementare a inițiativei, am ajuns la concluzia că este necesar de a-i ajuta pe membrii Consiliilor de Administrare să găsească căile și soluțiile de implicare mai activă a părinților în viața școlii, cum ar fi set de acțiuni care i-ar face să înțeleagă rolul valorilor interpersonale în dezvoltarea copilului și misiunea lor ca părinte în educația acestuia. Așadar, voi trece în revistă câteva dintre activitățile clasice care contribuie la consolidarea parteneriatului:

  • „Ziua ușilor deschise”– un eveniment în care membrii familiei au posibilitate să viziteze copiii în timpul orelor de clasă, să le observe comportamentul și observe atitudinea acestora faţă de activitatea de învăţare, faţă de profesor, de ceilalţi colegi.
  • „Vizita” – este o deplasare scurtă cu activități la care să participe părinţii şi copiii. Părintele îşi poate observa copilul într-un alt mediu, în afara şcolii, îl poate cunoaşte sub alte aspecte: relaţionare cu ceilalţi colegi, cu adulţii din grup, comportamentul în locuri publice.
  • „Serbările şcolare” sunt evenimente de o importanţă deosebită în activitatea elevilor şi în viaţa familiilor acestora – atît din punct de vedere afectiv, cât şi cognitiv, oferind ocazia elevilor de a se manifesta într-o manieră personală şi originală.
  • „Şedinţele cu părinţii” – sunt întâlniri tematice organizate de către cadrele didactice, în care au loc exerciţii de intercunoaştere, de autocunoaştere, de cunoaştere a copilului, se dezbat diverse probleme de interes general, studii de caz, se generează situaţii în care părinţii trebuie să dea soluţii.

În același timp, instrumentele de responsabilizare socială propuse de proiectul „Școala Mea”, ca audierile publice ale bugetelor și completarea fișelor de implicare,  duc și ele la consolidarea  parteneriatului școală-familie.  Ar fi bine ca membrii Coalițiilor Locale să contribuie la îmbunătățirea metode de comunicare cu părinții, profesorii și elevii, procese care ar consolida acest parteneriat. Printre aceste metode s-ar putea număra transmiterea online a Audierilor Publice, utilizarea pe larg a rețelelor de socializare pentru a comunica cu membrii comunității care nu sunt prezenți fizic la discuții.

Mult timp, s-a speculat ideea că  școlii îi revine sarcina instruirii, în timp ce familiei – sarcină educării, separându-se astfel rolurile celor doi agenți. De fapt, școala şi familia trebuie să colaboreze în baza încrederii și respectului reciproc, transparenței și grijii faţă de elev.

Finalmente, scopul acestui parteneriat este prioritizarea sistemului de valori educative și interpersonale, din rezultatele căreia beneficiază toți.