O școală nouă, o școală de succes poate fi consolidată atunci când se folosesc toate resursele și capacitățile disponibile


Colaborarea dintre sectorul educațional și administrația publică locală este o necesitate vitală pentru dezvoltarea comunității în ansamblu. Dintotdeauna nevoile reale pentru rezolvarea diferitor probleme ale școlilor au fost mai mari decât posibilitățile și resursele disponibile. În acest context, în cadrul sesiunilor de instruire a membrilor Consiliilor de Administrație a școlilor beneficiare în cadrul proiectului „Școala Mea” din raionul Cahul, au fost solicitate mai multe informații despre modul în care se scrie și administrează un proiect pentru a atrage sursele financiare necesare pentru finanțarea aspectelor importante ce urmează a fi discutate în cadrul Audierilor Publice. Problema capacităților scăzute de atragerea fondurilor nerambursabile este o preocupare și pentru autoritățile locale.

Asociația pentru Cooperare și Comunicare Democratică DIALOG din Cahul, în calitate de partener regional al proiectului a răspuns acestor solicitări prin organizarea și desfășurarea pe data de 17 septembrie 2016 a seminarului de instruire privind managementul proiectelor și modul de stabilire a parteneriatelor comunitare pentru implementarea proiectelor.

La seminar au fost invitați și au participat membrii Consiliilor de Administrație și directorii celor patru școli (Liceul Teoretic ,,Ion Creangă”, din Cahul, Gimnaziul ,,Al. I. Cuza,” din s. Roşu, Gimnaziul ,,George Coșbuc,” din s. Andruşul de Jos și Gimnaziul ,,Nicolae Botgros” din s. Badicul Moldovenesc), dar și reprezentanți ai autorităților locale din aceste localități. Seminarul a fost axat pe nevoile instituțiilor de învățământ, realizarea proiectelor educaționale și mecanismele de lucru cu diferiți actori comunitari pentru a identifica resurse suplimentare necesare rezolvării problemelor cu care se confruntă.

În același timp, ca oricare alt proiect, și proiectul „Școala Mea” își propune să aibă o continuitate a activităților implementate, iar responsabilitatea de bază pentru realizarea acțiunilor de instruire și de asigurare a transparenței decizionale și a organizării audierilor publice privind bugetele școlilor le revine directorilor școlilor și Consiliilor de Administrație.

Identificarea corectă a problemei reprezintă o etapă foarte importantă pentru directorii școlilor, după cum afirmă unul din participanții și beneficiarii proiectului „Școala Mea”, Dna Mladinov Viorica (Director, Gimnaziul „Alexandru Ioan Cuza” din s. Roşu)„conceptul era clar, problema există, dar identificarea aspectului problemei de rezolvat și formularea lui erau vagi”. Tot ea afirmă „O școală nouă, o școală de succes – se obține atunci când se folosesc toate resursele și capacitățile disponibile pentru a obține maximul, iar seminarul vine să îmbogățească capacitățile personalului didactic întru obținerea competențelor în formularea și scrierea proiectelor.”

De asemenea, Dna Dimitriadi Ludmila Director, Gimnaziul ,,G. Coşbuc,” din s. Andruşul de Jos, a menționat: Este importantă atragerea surselor extrabugetare, care ne va permite să rezolvăm mai multe probleme a școlilor și care reprezintă un indicator relevant în raportarea surselor financiare utilizate, în cadrul audierilor publice a bugetelor instituțiilor în fața întregii comunități. Proiectele atrase implică în mod obligatoriu participarea părinților, autorităților locale și raionale, a Consiliului de Administrație sub diferite forme și modalități, ceea ce-și propune, de fapt, și proiectul ,,Școala Mea”.

Participanții au subliniat în cadrul instruirii necesitatea ca partenerul regional să continue asistența în organizarea de acțiuni similare pe alte subiecte de interes pentru școli și să contribuie la continuarea activităților lansate în cadrul proiectului.