Școlile din raionul Ungheni aplică cu succes instrumentele de responsabilizare socială


Instrumentele de responsabilizare socială  aplicate  pentru  soluționarea problemelor în școli. Proiectul „Școala mea ” este la cel de-al treilea an de implementare și are drept scop creșterea gradului de responsabilizare socială a tuturor actorilor comunitari implicați în procesul educațional. Pentru realizarea acestui obiectiv, în 8 instituții preuniversitare ( 1 gimnaziu și 7 licee) beneficiare ale proiectului din raionul Ungheni începând cu anul 2014 sunt aplicate trei instrumente de responsabilizare socială (cardurile de raportare, analizele independente ale bugetelor, audierile publice) care facilitează implicarea autorităților publice locale de nivel I și II, managerilor instituțiilor educaționale, cadrelor didactice, părinților și elevilor în procesul de elaborare a politicilor publice în domeniul educației, identificare și prioritizare a problemelor școlilor, precum și a soluțiilor în ceea ce privește eficientizarea bugetului școlii.

Școlile beneficiare în primul an de implementare al proiectului pentru anul 2014. Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” a selectat 4 școli din raionul Ungheni/ Liceele Teoretice „Mihai Eminescu” și „Ion Creangă” din orașul Ungheni, Liceul Teoretic „Alexei Mateevici” din comuna Pîrlița și Liceul Teoretic Sculeni din comuna Sculeni/raionul Ungheni, care au acceptat provocarea și s-au implicat activ în activitățile proiectului.

Consiliile de Administrație implicate activ în soluționarea problemelor școlilor. În cele 4 instituții preuniversitare s-au creat Consilii de Administrație/Coaliții locale formate din câte 9 membri de bază și alți actori comunitari activi, care au dorit să se implice și să contribuie la îmbunătățirea condițiilor procesului educațional. Aceste Consilii de Administrație au fost instruite despre modul cum să aplice instrumentele de responsabilizare socială, au participat activ la organizarea completării Cardurilor de raportare și la colectarea datelor pentru Analiza independentă a bugetelor, la desfășurarea Audierilor publice și prioritizarea propunerilor și recomandărilor pentru bugetele anului 2015. De asemenea, au monitorizat executarea bugetelor acestor instituții în 2015, modul în care s-au realizat propunerile cadrelor didactice, părinților și elevilor făcute la audierile publice și incluse în bugetele școlilor pentru anul 2015. Atât pentru administrația școlilor, cât și pentru Consiliile de Administrație unul dintre elementele esențiale în executarea bugetelor școlilor l-a constituit atragerea fondurilor extrabugetare, deoarece bugetul unei instituții educaționale nu dispune de resurse suficiente pentru îmbunătățirea procesului educațional. Toate cele patru școli au realizat că aceste instrumente facilitează elaborarea unui buget eficient care să răspundă nevoilor instituției, astfel utilizându-l și în anul 2016.

Efectele propunerilor din Cardurile de raportare. Propunerile incluse în cardurile de raportare completate de managerii instituțiilor, cadrele didactice, părinți și copii au servit drept punct de pornire pentru îmbunătățirea calității procesului educațional prin dotarea cabinetelor de fizică, chimie, biologie, informatică, limbi străine și sălilor de sport cu echipamentele necesare pentru realizarea părții practice a lecțiilor, au fost diversificate canalele de informare și consultare a utilizatorilor de servicii educaționale, s-a îmbunătățit considerabil dialogul dintre școală, părinți și elevi. În rezultatul colaborării eficiente a utilizatorilor și prestatorilor de servicii educaționale s-a îmbunătățit substanțial baza didactic-materială și tehnică a instituțiilor vizate, au fost create condiții mai bune de activitate pentru elevi și cadrele didactice.

Audierile bugetelor școlilor beneficiare și-au atins scopul. Majoritatea propunerilor de la audierile publice incluse în bugetele școlilor pentru anul 2015 au fost realizate atât din sursele bugetelor școlilor, cât și din cele extrabugetare atrase prin implementarea proiectelor în parteneriat cu autoritățile publice locale de nivel I și II, precum și cu implicarea activă a tuturor factorilor interesați de reforma educației. Fiecare dintre școlile beneficiare din raionul Ungheni în anul 2014 și-a fortificat parteneriatele cu asociațiile de părinți prin antrenarea lor în activitățile extracuriculare, scrierea și implementarea a cinci proiecte comune. În continuare aducem exemple elocvente din activitatea celor 4 școli beneficiare ale proiectului „ Școala Mea” în anul 2014.

Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” a realizat toate cele 8 propuneri/recomandări privind activitățile de îmbunătățire a infrastructurii și bazei tehnico-materiale incluse în bugetul pentru 2015, estimate în valoare totală de 823049 lei, dintre care 759049 lei din bugetul școlii, iar 64000 lei din surse extrabugetare: s-a procurat o tablă interactivă, s-au instalat banci și coșuri de gunoi în față liceului, s-au amenajat holurile liceului, s-a amenajat/salubrizat teritoriului adiacent liceului, a fost reparată capital sala de festivități, s-au dotat laboratoare de chimie cu echipament performant și mobilier, s-au achiziționat costume populare pentru fete și băieți, au fost procurate materiale didactice, etc. Asociația Obștească „Excelsus” din cadrul acestei instituții, în parteneriat cu părinții elevilor din școală, a implementat proiectul „Un spațiu frumos amenajat este și bine protejat”, finanțat de Fundația Comunitară Ungheni, cu un buget total de 9900 lei.

Dintre toate propunerile/recomandările făcute de beneficiarii serviciilor educaționale, au fost prioritizate și incluse 9 propuneri în bugetul pentru anul 2015 al Liceului Teoretic „Ion Creangă” din orașul Ungheni. Ca urmare, -au fost achiziționate echipamente în sumă de 662300 lei, dintre care 622300 lei din bugetul școlii, iar 40000 lei din fonduri extrabugetare atrase. Printre achizițiile de bază făcute se numără: procurarea unei table interactive, procurarea băncilor pentru 3 cabinete model, sistem audio, aparat foto și televizoare, procurarea microscoapelor și whiteboards, dotarea bibliotecii cu literatură artistică și dicționare, dotarea laboratoarelor de fizică și chimie cu trusele necesare, procurarea ușilor și geamurilor, stimularea elevilor activi.

Liceul Teoretic „Alexei Mateevici” din satul Pîrlița, raionul Ungheni a inclus și a pus în aplicare 10 propuneri/recomandări aduse de participanții la audierea publică a bugetul instituției pentru anul 2015: s-au procurat o tablă interactivă și mobilier adaptat pentru clasele primare, s-a înlocuit mobilierul laboratorului de fizică, s-au instalat camere video, s-a modernizat iluminatul, s-au schimbat ușile și s-a amenajat scena în sala de festivități, a fost reparat blocul alimentar, s-au procurat costume naționale pentru elevi, s-a amenajat curtea școlii. Costurile acestor achiziții și lucrări au constituit 229400 lei, dintre care 149400 lei s-au cheltuit din bugetul școlii, iar 80000 lei au fost surse atrase prin implementarea proiectelor. De asemenea, a fost creată ludoteca „Paradis” pentru elevii cu nevoi speciale și minorități etnice (în deosebi romi), s-a implementat proiectul „ROBOCLUB”.

Liceul Teoretic Sculeni din satul Sculeni, raionul Ungheni a analizat foarte minuțios toate propunerile din cadrul Audierii Publice a bugetului pentru anul 2015: din 10 propuneri/recomandări, 7 au fost incluse în bugetul pentru anul 2015, iar 3 – în bugetul pentru 2016. Pentru implementarea propunerilor în anul 2015 au fost cheltuite 196000 lei, dintre care 120000 lei din bugetul școlii, 76000 lei – din fonduri atrase. Din aceste surse a fost procurată o tablă interactivă, dotate 10 cabinete de studii, biblioteca și sala de festivități cu mijloace TIC, asigurate catedrele metodice cu copiator și calculator. În acest liceu s-au implementat cu succes și două proiecte importante: „Incluziunea digitală rurală”, finanțat de Orange Moldova și „Ludoteca școlară”, susținut financiar de Fundația Elvețiană „Terre des hommes”.

Managerii celor 4 școli beneficiare ale proiectului „ Școala Mea” în anul 2014 (Lionora Filipovici/LT „ M.Eminescu”, Zinaida Vrabie/LT „ I.Creangă” din orașul Ungheni, Romeo Ciuperca/ LT „ A.Mateevici”/ satul Pârlița, Iulia Ciuvagă/LT din satul Sculeni, raionul Ungheni ) au remarcat faptul că aplicarea instrumentelor de resposabilizare socială le-a facilitat procesul de administrare a bugetului, întrucât implicarea părinților, elevilor și cadrelor didactice în analiza și proiecția bugetelor școlilor a consolidat simțitor parteneriatele cu toate părțile interesate. Din experiența acestor școli pot fi trasate următoarele concluzii:
• Utilizarea instrumentelor de responsabilizare socială propuse de Proiectul „Școala mea” este benefică atât pentru managerii instituțiiilor, cât și pentru cadrele didactice, părinți și elevi pentru că astfel se consolidează dialogul dintre acești factori interesați.
• Organizarea și desfășurarea Audierilor Publice duce la eficientizarea executării bugetului instituției, deoarece banii sunt direcționați spre cele mai stringente problemele probleme identificate în procesul educațional.
• Este foarte bine că autoritățile publice locale/APL participă și se implică în identificarea resurselor pentru soluționarea problemelor din școli, astfel se intensifică dialogul Școală – APL.
• Implicarea nemijlocită a tuturor utilizatorilor de servicii educaționale în procesul de elaborare și executare a bugetelor școlilor sporește transparența bugetară și crește responsabilizarea socială a comunității pentru reforma în educație.

Urmărește noutățile proiectului pe pagina de Facebook –  Școala Mea.